Annons:

Sök

Annons:

UPPGIFTER: DET KAN VARA ORSAKEN TILL EXPLOSIONEN I KLT-BUSSEN

KLT ställer alla fordon av märket Fiat Ducato tills vidare. Enligt uppgifter till oss är ett spår att explosionen i Nybro beror på sprickbildningar i en tank. Foto: MostPhotos

UPPGIFTER: DET KAN VARA ORSAKEN TILL EXPLOSIONEN I KLT-BUSSEN

Explosionen på en av KLT:s minibussar kommer att orsaka stora problem under resten av veckan. Enligt en chaufför som vi pratat med är huvudspåret att explosionen berodde på sprickbildningar inne i tanken.
– Jag tänker inte spekulera kring det, säger trafikdirektören Mattias Ask.

Annons:

För andra gången inom ett år exploderade en KLT-minibuss av märket Fiat Ducato, den första i Västervik i maj 2023 och den andra i Nybro i söndags. KLT tog snabbt beslut om att stoppa all körning med bussarna och genomförde besiktigningar av dem.

Tanken var sedan att de skulle börja användas igen, men så blir det inte. I onsdags meddelade KLT att ”de flesta” av de 50 minibussarna kommer fortsätta vara ur drift. De som används kan köras på andra drivmedel och det är exakt vad man kommer att göra.

"Kommer inte köra ett sådant fordon" 

Enligt en chaufför som vår tidning pratat är huvudspåret att explosionen orsakats av sprickbildningar inne i den tank som exploderade i Nybro.

– Sprickan ska ha varit inne i tanken och det ser man ju inte på besiktningen. Det är bra att de stoppar alla fordon som har de här tankarna och det är rätt beslut. Så fort de fått nya uppgifter har de satt körförbud och det känns korrekt. Det är 250 kilo tryck i en tank och du har fem tankar i bilen, så totalt handlar det om en hel del tryck.

Känner du dig orolig?

– Man tänker på det, det gör man ju. Jag kommer inte köra ett sådant fordon förrän de bytt ut tankarna. Är man själv är det en sak, men ibland har vi sju passagerare… Ja, då blir det inte bra eftersom tankarna sitter från mitten och bakåt. De hade nog inte klarat det, själv hade man väl mest tappat hörseln.

Var det samma orsak i Västervik?

– Det vet man inte, men i Nybro ska man ha hittat det här felet.

 "Vem kommer betala?"

Enligt chauffören är tankarna gjorda av kolfiber och installerade på KLT:s initiativ. Uppgiften bekräftas av KLT:s trafikdirektör Mattias Ask. 

– Det roliga är att original på Fiat Ducato-bussarna så är det aluminium eller liknande, men så krävde KLT att man skulle byta till kolfibertankar för att få plats med en till sittande kund. Det är lite intressant att se vem som kommer stå för det här nu. Jag tänker också på alla chaufförer som kör på timpenning, men som nu är sittande och tappar pengar. Vem kommer betala?

"Har inga spekulationer"

Enligt KLT kommer störningarna i trafiken nu pågå under resten av veckan med ”stor påverkan på närtrafik, färdtjänst och sjukresor.” KLT arbetar utifrån en prioriteringslista där sjukresor, dialyspatienter, akuta färdtjänstresor och skolskjuts till anpassad skolgång går först.

Trafikdirektören Mattias Ask vill inte kommentera våra uppgifter om orsaken till explosionen. 

– Vi håller fortfarande på och utreder vad som hänt. Jag har inga spekulationer kring tanken, det får sakkunniga titta på. Det är inte vi som utreder det här. Vi gör bedömningen nu, att av säkerhetsskäl ställer vi det här fordonet och behöver mer information. Under tiden så arbetar vi febrilt med att få fram extra fordon.

Vad framgick av besiktningarna som gjorde att ni tog ett nytt beslut?

– Bedömningen är att vi behöver ha mer information. Det har vi inte idag. Vi vill vidta extra säkerhetsåtgärder.

 Stämmer det att tankarna är utbytta på ert initiativ?

– Ja, det är konverterade gastankar som vi har i våra fordon och vi gjorde konverteringen för att öka tillgängligheten. Det stämmer att man gjorde ändringar och installationen gjordes av ett auktoriserat företag.

Misstänker ni att den förändringen kan vara en orsak till explosionen?

– I det här läget tänker jag inte spekulera kring orsaken. 

Har ni fattat beslut om att byta ut tankarna?

– Nej, vi inväntar mer kunskap kring vad som är orsaken till explosionen och jobbar på kort sikt för att säkerställa fler extrafordon för att utföra de här resorna. Parallellt arbetar vi med hur vi ska hantera det här på medellång och lång sikt. Vad som händer med fordonen framöver är en fråga som är för tidigt ställd. Vi måste få mer information, när vi vet mer kan vi fatta beslut.

Finns det något datum satt?

– Nej, i nuläget har vi bestämt att ställa dem, vi har ett undantag när det gäller ett fåtal fordon som är av den här modellen men kan köra på annat drivmedel.

Annons:

Jakob Karlsson

jakob.karlsson@dagenshultsfred.se

073 501 41 26

Annons:

Annons:

Annons:

Kommentera

Annons:

LEDIGA JOBB

LEDIGA BOSTÄDER

VECKANS FRÅGA


Rösta Se resultat
Läs in fler nyheter

Annons:

Annons: