Annons:

Sök

Annons:

Föraren togs ur trafik efter kollisionen – ansvarig berättar om helgens tågolycka

Foto: Privat/Räddningstjänsten

Föraren togs ur trafik efter kollisionen – ansvarig berättar om helgens tågolycka

En kollision mellan tåg och bil inträffade på lördagen i en obevakad övergång mellan Hultsfred och Vena. Föraren togs ur trafik och nu berättar Daniel Niklasson, banansvarig, om olyckan som hände i samband med järnvägens 150-årsjubileum.

Annons:

Det var i samband med att tåget kördes från Västervik till Hultsfreds station för att bli en del av firandet av järnvägen Nässjö-Oskarshamn som olyckan var framme.

I den obevakade plankorsningen i Spånghagen kolliderade tåget med en personbil, som fick omfattande plåtskador, men lyckligtvis kom ingen person till skada.

”Alltid en risk”

Daniel Niklasson är banansvarig på Förvaltnings AB Smålandsbanan, som äger sträckan Hultsfred-Västervik där Tjustbygdens Järnvägsförening bedriver trafiken. Han kommenterar det hela så här:

– Plankorsningar är alltid en risk, både på vår järnväg och vanliga järnvägar, det kräver ett samspel mellan väg- och järnvägstrafik. Vad vi kan konstatera, utifrån vad vi fått av polisen, misstänks bilföraren för att ha kört ut, utan att ha sett sig för och då finns en risk att den här typen av olyckor uppstår.

Det här var en transport utan resenärer, så på tåget fanns föraren och en föreningsmedlem som skulle vara personal på evenemanget i Hultsfred. Direkt efter olyckstillfället togs föraren ur trafik.

Hur mår föraren?

– Han mår bra och har blivit omhändertagen av vår organisation. Vi har rutiner för hur vi hanterar sådana här händelser. Oavsett vad som händer så ska man inte köra vidare, det kan komma en reaktion efteråt. Så fungerar det i järnvägsbranschen generellt, så det är ingen skillnad hos oss. Beroende på vad som hänt har vi olika åtgärder innan man börjar köra igen, det är av omsorg för föraren och av säkerhetsskäl.

Ett 50-tal obevakade korsningar 

Längs sträckan Västervik-Hultsfred finns ett 90-tal korsningar, varav runt 50 är obevakade och ett 20-tal används för i huvudsak jord- och skogsbrukets behov, där det inte är någon biltrafik att tala om.

– Vi har ett 20-tal korsningar med varningssystem av olika slag, som finns på de största vägarna, säger Daniel Niklasson.

Hur vanligt är det med olyckor vid de obevakade övergångarna?

– Senast vi hade en olycka var 2016, då hade vi en bil som blev påkörd. Men den olyckan var lite udda, det var en person som hade parkerat för nära spåret, så bilen touchades. Vi hade en också 2013 i Fårhult, ungefär av motsvarande händelse som den i Hultsfred. Som tur är händer det inte olyckor så ofta.

Kommer ni vidta några direkta åtgärder efter lördagens olycka?

– Vi gör plankorsningsåtgärder hela tiden, där vi förbättrar säkerheten i stort och smått. Från att vi förbättrar sikten till att bygga signalanläggningar. Aktuellt för tillfället är en korsning i Tuna som förses med ny bomanläggning. Där lägger vi runt en halv miljon kronor på ökad säkerhet i år.

Lade olyckan sordin på evenemanget skulle du säga?

– När man driver järnväg är man medveten om att sådana här händelser kan inträffa. Det är alltid lika tragisk och tråkig när det händer, men när det inträffar fungerar organisationen bra, likaså samspelet med räddningstjänst, polis och så vidare, så det känner vi oss trygga med. Vi är även glada förstås att det gick bra för bilföraren, han klarade sig ju förvånansvärt bra. Så inte sordin på det sättet – utan att på något sätt förringa den här typen av händelse, säger Daniel Niklasson.

Bedömer du att ni kunde gjort något annorlunda?

– Vi har tittat på det och konstaterar att föraren agerade som han ska, vi har gjort de besiktningar som ska göras, vi har inga brister i det här och enligt polisen är vår förare fri från brottsmisstankar, så det finns inget som felar. 

Har ni varit i kontakt med föraren av personbilen efter det här?

– Vi hade en bra och god kontakt på plats. Den andra personen som var med på tåget, hade turligt nog utbildningen för att vara olycksplatsansvarig som vi säger, så han tog sig an den rollen väldigt snabbt. Han pratade både med personen och de anhöriga som kom till platsen, så jag uppfattade att vi hade en bra dialog och uppfattar inte att det fanns några hard feelings från ena eller andra hållet.

Annons:

Lotta Madestam

lotta.madestam@dagenshultsfred.se

073 848 65 05

Annons:

Annons:

Annons:

Kommentera

Annons:

LEDIGA JOBB

LEDIGA BOSTÄDER

VECKANS FRÅGA


Rösta Se resultat
Läs in fler nyheter

Annons:

Annons: