Med början i nästa vecka påbörjas ett bergarbete på ett totalt 6,6 kilometer långt område av riksväg 34/47 mellan Mörlunda och rastplats Försjön.
På den här sträckan är det 2+1-väg växelvis så på vissa ställen får man plats att jobba med berget genom att använda ett körfält av två.
– Det är nio bergsslänter som ska åtgärdas, fem på östra sidan och fyra på västra. Vi har kommit fram till att det inte funkar att förflytta sig på det sättet vi brukar göra när det är tvåfiligt, så när vi jobbar där kommer vi stänga av ena körriktningen, säger Mattias Gellenmyr.
Olika lösningar söder och norr ut
Norrgående trafik kommer att ledas via väg 671, genom Ryningsnäs och Mörlunda.
– Förra sommaren säkrade vi en tvillingskärning på den vägen, det behövde också göras, så det var en förberedelse inför det här arbetet, för att den vägen skulle vara okej, säger Mattias Gellenmyr.
Den södergående trafiken kan stanna kvar på riksvägen, men beroende på var man är och arbetar får trafikanterna ibland köra på fel sida av vägen.
– Det är en väg med 100 kilometer i timmen och beroende på situation så kanske vi sänker hastigheten till 70 kilometer i timmen när det är 1+1-fält i stället för att stänga av hela vägen. Viss köbildning kan uppstå, vi hoppas att man har förståelse för detta och respektera skyltningen och man får räkna med intensivare trafik genom Mörlunda.
Hur mycket extra trafik räknar ni med att det kommer gå genom samhället den här tiden?
– På sträckan har vi en passagefrekvens på 10 000 fordon per dygn i snitt på ett år, så ungefär 5 000 fordon eftersom det bara omfattar den norrgående trafiken.
O-ringen ändrade planen
Arbetet pågår klockan 7-19 måndag-torsdag vecka 23-29.
– Initialt skulle det varit även vecka 30, men då är O-ringen i det här området, så vi kom fram till att det inte var en bra idé att ha bergarbete i det här området då.
Trafikverket har kontrakt med entreprenören året ut. Under de här inledande veckorna ser man hur omfattande arbetet är.
– I etapp ett går vi norr ut, sedan kommer vi vända om de inte hinner klart. Den etappen blir förmodligen i augusti-september någon gång, Mattias Gellenmyr.
Varför görs det här arbetet?
– Det är för att trygga trafiken, vi måste gå igenom skärningarna och se så allt är i bra skick. Det som inte sitter fast tas bort eller spänns fast och vi tar även bort växtligheten så inte rötterna riskerar spränga bort bitar, säger Mattias Gellenmyr och fortsätter:
– Vi gör en inspektion av alla slänter vart sjätte år, för att se i vilket skick de är. Trots att man tvingat fram en väg genom ett bergområde så håller vissa berg jättefint och det händer inte så mycket med slänterna, medan vi har sämre berg på andra ställen. Som i Mörlunda där det är väldigt uppsprucket och småblockigt, vilket gör att vi måste titta på det oftare.