Bygget av ett rälsbussgarage i Virserum tar hela tiden steg framåt för Smalspårsföreningen Växjö-Västervik. Ett av de stora jobben har varit att lägga spåren.
– Spåren är lagda och nästan färdiga nu, säger föreningens Dennis Blomfeldt.
Lignarium Snickeri, som finns på orten, har förberett själva stommen i sin verkstad under vintern. Den ligger färdig för att börja sätta upp och då kommer byggnationen ta rejäla kliv framåt.
– Det blir ett stolpverk i tjocka bjälkar, som man i princip byggde godsmagasin och andra byggnader förr.
Har fått ta sin tid
Annars har vissa moment tagit lite tid. Redan 2020 när föreningen först berättade om sina planer på att bygga ett rälsbussgarage som skulle skydda fordonen från både regn och snö, sol och vind och vandalism, var förhoppning att det var sista vintern rälsbussarna skulle behöva stå ute.
Men då visste man heller inte att man skulle bli tvungna att pausa bygget redan innan man hunnit börja till följd av pandemin. Den bidrog till att priset på byggmaterial steg kraftigt, vilket hade gjort satsningen flera hundra tusen kronor dyrare.
”Vi är smålänningar”
Dennis Blomfeldt berättar att all projektledning och väldigt mycket praktiskt arbete görs ideellt, så medlemmarna skyndar inte.
– Vi är smålänningar och använder oss av medlemmarnas pengar, så vi vill få ut så mycket som möjligt av varje krona. Vi ser även till att varje moment är färdigt innan vi går på nästa steg, för att vi ska ha kontroll på kostnaderna, förklarar Dennis Blomfeldt.
När beräknas garaget stå klart?
– Vi brukar inte säga något närmare, det kan vi få äta upp och just för att vi vill ha fakturorna och veta vad de olika momenten som inte går att göra med ideella krafter kostar, så det inte blir några överraskningar.
– Annars hoppas vi och tycker att det vore bra om vi i alla fall fick upp taket till vintern, så det som kommer uppifrån inte hamnar på rälsbussarna.
Har budgeten hållit?
– Ja, och vi har dessutom lyckats göra vissa extra saker som vi inte tänkte från början, vilket tagit både tid och kostat pengar. Så nu får vi en inspektionsgrav, vilket var ett önskemål från alla förare. Som det är nu har man fått lägga sig i gruset på bangården, det vill man inte när man har sin fina uniform på sig och ska köra, så det är vi tacksamma över att ha kunnat förverkliga.
Garaget blir en klassisk träbyggnad, som kommer ligga granne med centralföreningens magasin.