2024 var 32:a upplagan av Målilla Gårdveda Hembygdsförenings motorevenemang och som specialtema i år hade man svenska bilar. Det fanns extra många Volvos och Saabar att titta på. Då de under många årtionden var de vanligaste bilarna på svenska vägar har många ett personligt minne till dessa. I parken hade utställarna radat upp svenska klassiker från Volvo PV till Saab 9000.
Berömd trävolvo
En Volvo som stack ut var Anebyparet Tomas och Gunilla Starks udda bygge. Karossen är till största delen i trä och Tomas berättar såhär om bygget:
– Karossen är till största delen gjord av norrlandsfur och gran. Bilen är i grunden en Duett från 1967 med B18-motor. När jag började bygga tog jag inspiration från Volvos tidiga lastbilar som LV4. Den byggdes mellan 2008 och 2009 och registrerades 2013.
Tomas har dokumenterat bygget i en pärm och har enlgit sina beräkningar lagt 800 arbetstimmar eller mer på Volvon. Paret åker på många träffar och tidigare i år åkte de till exempel på en långtur i västra Sverige med stopp på bland annat Tjörn, Orust, Smögen och till Ed.
"Röja Lätt" från Mariannelund
Det fanns även lokala kändisfordon som exempelvis en "Röja Lätt" för att ta bort stenar från åkermark. Den är byggd av Brorsons i Mariannelund någon gång på 40-talet. Den tillhör Bolaget Hembygdsförening Virserum och stod och förföll under en presenning till Tonny Gustafsson renoverade den 2016 till användbart skick.
Den visades upp av Pär Danielsson i Bösebo utanför Virserum som berättade historien kring "Röja Lätt"-maskinerna från Brorsons.
– De bygdes i flera olika storlekar och motorerna var tagna från gamla A-Fordar, som uttjänta lastbilsmotorer. Stödbenen framtill är direktkopplade till kranen och den ledade bädden så sålänge marken var stadig så fälldes de automatiskt ner när man började lyfta stenblocken. Den här är utlånad till Målilla-Gårdveda hembygdsförening och som en kul grej körde vi den hit hela vägen från Virserum. Det tog ett tag, skrattar Pär.
Namnet "Röja Lätt" är det namn som maskinerna såldes under och Pär uppskattar att ungefär 200 producerades totalt:
– 200 stycken i alla storlekar. Jag gillar att den här är bevarad i bruksskick. Man ser att den använts. Det roliga är att jag jobbar med maskinsäkerhet på IKEA och kollegorna brukar kommentera att jag själv kör den här som ser farlig ut. Jag säger att med min yrkeserfarenhet så måste det nog vara säkrare om jag kör den!
Scania från 1970
På tal om arbetsfordon så fanns det som vanligt massor av lastbilar att se. En av dem var Anders Söderberg från Pukaberg som tagit med sin relativt nyinköpta Scania 85 Super. En flakbil som användes på Nybro Lastbilscentral som sedan stod undanställd i ett varmgarage i trettiotalet år.
– Den här bilen är som en tidskapsel. Den är från 1970, säger Anders och visar originalkomradion i hytten. Det var vad som gällde innan mobiltelefonerna slog igenom.
– Komradion var riktigt bra, den hade en räckvidd på några mil. Mer än vad en jaktradio hade, förklarar han.
"Gamla bilar berättar en historia"
– Det är speciellt med gamla bilar som berättar en historia Jag har mött flera som kört just den här Scanian som pratat om den.
Den är underhållen men jag har låtit buckor och skrapmärken vara kvar för de berättar bilens historia, man kan ju undra vad som hänt här, frågar sig Anders och pekar på en övermålad buckla på hyttens baksida och den lite krokiga bakskärmen.
Även om bilen i stort ska behållas i bruksskick har Anders lite planer för vissa delar:
– Jag ska byta trä i lämmarna på flaket. Det ser illa ut utifrån men det är plåt på insidan. Så blir det lite plåtbyte samt kanske färg på spridarlämen baktill också.