Annons:

Sök
Olycksutredningen klar – här är förslaget som läggs fram efter dödsolyckan

Trafikverkets Fredrik Bengtsson och Tommy Andersson under olycksutredningen av korsningen där det skedde en dödsolycka i maj. Foto: Lotta Madestam

Olycksutredningen klar – här är förslaget som läggs fram efter dödsolyckan

Olycksutredningen är klar. Trafikverket har tittat närmare på korsningen i höjd med Mörlunda, som en följd av dödsolyckan i maj.
– Vi tycker hastigheten är för hög i förhållande till vad den skulle kunna vara, säger Tommy Andersson.

I rollen som olycksutredare har han besökt Mörlunda för att utreda korsningen på riksväg 34/47 tillsammans med kollegan Fredrik Bengtsson. Där skedde en dödsolycka i maj, som kostade två män livet sedan de kolliderat med en lastbil.

– Det vi tittat på är eventuella brister och så vidare på själva vägen, säger Tommy Andersson.

Vad har ni kommit fram till?

– Att det inte var någon egentlig brist på vägen som vi hittade när vi var på platsen.

Vill se sänkt hastighet

Däremot skulle han vilja se en sänkning av hastigheten från 100 till 70 kilometer i timmen.

– Vi brukar alltid ha synpunkter på det när det är en korsning, men det är så det ser ut tyvärr. När man tittar ur trafiksäkerhetssynpunkt är det aldrig bra med så hög hastighet, men det är samtidigt viktigt med framkomligheten, så det är en avvägning. Eftersom det finns så mycket korsningar även med 100-vägar, så blir det svårt att sänka hastigheten i varje korsning.

Det är ju lägre hastighet i vissa korsningar på stora vägar, vad är det som skiljer?

– Det är 70 man brukar sänka till i så fall och det beror mycket på korsningen, hur många fordon som kommer ut och in på sidovägarna, säger Tommy Andersson.

Kan en hastighetssänkning vara aktuell här?

– Inte som det ser ut just nu, men vi brukar alltid ta upp det, det är standard för den här typen av ärende. Vi har något som heter överlämningsmöte med regionen, men det brukar inte bli något gehör för vad vi tycker.

"Tycker hastigheten är för hög"

Överlämningsmötet har inte hållits än, utan Tommy Andersson uppskattar att det kommer bli i slutet av augusti-början av september.

Kan du säga något mer specifikt vad du kommer lägga fram på det mötet efter olycksutredningen i Mörlunda?

– Det är just det här med hastigheten, att vi tycker hastigheten är för hög i förhållande till vad den skulle kunna vara. Och att vi inte hittat några brister på själva vägmiljön.

Vad säger du om att ni inte får gehör för förslaget på sänkt hastighet?

– Det är inte jag som avgör det, det är som jag säger alltid en avvägning mellan trafiksäkerhet och framkomlighet. Med tanke på hur många korsningar det finns skulle det bli väldigt hattigt mellan 100, 70, 100, 70 med jämna mellanrum. Därför är det vissa korsningar där det blir 100 förbi.

Annons:

Lotta Madestam

lotta.madestam@dagenshultsfred.se

073 848 65 05

Annons:

Annons:

Annons:

Kommentera

Annons:

LEDIGA JOBB

LEDIGA BOSTÄDER

VECKANS FRÅGA


Rösta Se resultat
Läs in fler nyheter

Annons:

Annons: