Annons:

Sök

Annons:

BakåtPausaPlayFramåt
Nytt krav skapar oro –

Lovisa Styrbjörn och Eva Kindstrand Ströberg berättar hur lagkravet påverkar. Bilden är ett montage. Foto: Mostphotos/ Micael Rundberg/ Privat.

Nytt krav skapar oro – "Bara att kasta in handduken"

Ett hårt slag väntar många föreningar, företagare och andra med fastighet. Från årsskiftet införs nya regler för laddning av elfordon.
– Det finns en oro, säger Eva Kindstrand Ströberg, ordförande i Storebro IF.
– I värsta fall är det allt våra medlemmar omsätter, då är det bara att kasta in handduken, säger Ulph Lundgren på Bygdegårdarnas Riksförbund som räknat med en kostnad på 70 000 kronor i snitt.

Annons:

En ny EU-lag träder i kraft om tre och en halv månad. Från och med den 1 januari 2025 måste alla uppvärmda byggnader som inte är bostadshus och som har fler än 20 parkeringsplatser ha minst en laddstolpe för elfordon. Så det brådskar.

Eva Kindstrand Ströberg är ordförande i Storebro IF och idrottskonsulent på RF-Sisu Småland. Hon har besökt en handfull föreningar senaste tiden, frågan är återkommande.

– Det blir lag 1 januari, det krävs nästan att vi trycker på knappen nu. De föreningar jag träffat har inte budgeterat för detta. Jag känner inte riktigt att vi är där, vi har annat att lägga fokus och pengar på och man funderar samtidigt på hur använda de här stolparna kommer vara på en idrottsanläggning.

Hur låter det ute bland föreningarna?

– Det finns en oro på grund av att man fått så lite information och att man förväntas leta upp den själv, men också en oro över hur man ska hantera kostnaden. Beroende på hur anläggningen ligger kan det bli en stor kostnad för installation, när man ska gräva fram till p-platsen. 

Eva Kindstrand Ströberg fortsätter:

– Det är inte pengar vi vill lägga på laddstolpar, utan de vill man ska gå till föreningsutveckling. Frågan är om föreningar kommer kunna söka projektstöd till energisatsning.

Hur många uppskattar du kommer att beröras?

– De som äger sin egen anläggning, i Vimmerby och Hultsfreds kommun gör de flesta det. Det är bara en liten klick som hyr in sig på kommunala anläggningar.

Hur gör din egen förening, Storebro IF?

– Vi avvaktar svar på vad som gäller, så får vi kolla om det finns stöd att söka. Annars får vi vara lite kreativa och se om vi kan hitta de där pengarna någon annanstans.

”Kasta in handduken”

Lagkravet innefattar otaliga ideella föreningar som äger sin egen fastighet. Bland annat landets alla bygdegårdsföreningar.

– Det räcker med en grusplan i anslutning till byggnaden för att lagen ska gälla. Vi räknar med en kostnad på omkring 70 000 kronor för varje berörd bygdegård, i värsta fall är det allt en bygdegård omsätter, då är det bara att kasta in handduken, säger Ulph Lundgren, verksamhetsutvecklare på Bygdegårdarnas Riksförbund som nu ställer sitt hopp till att beslutsfattarna ska lyssna på dem.

– Lagkravet är inget fel i sig, alla ska bidra till omställningen av energisystem. Men det fattas några bitar i det här pusslet, inte så små heller för oss ideella föreningar. 

Så vad händer nu närmast?

– Vi rekommenderar våra medlemmar att avvakta tills vi får ett tydliggörande från beslutsfattarna på Regeringskansliet. Vår förhoppning är att de ska lyssnar på oss, så vi kan få en anpassning för ideella föreningar, säger Ulph Lundgren.

”Har tack och lov förberett”

Många är också de företagare som berörs, med en rad mindre egenföretagare som nu har en kostsam investering framför sig.

Lovisa Styrbjörn driver Blomsterträdgården Nyshult sedan i påskas och hon är förberedd.

– Jag förstår de som tycker det blir mycket pengar, jag har tack ock lov förberett. Jag fick det rådet inför öppning, det är bara att jag inte fått upp själva stolpen. Det är ju lite annat som behöver prioriteras, men till årsskiftet kommer det bli klart, säger hon.

Kostnaden stoppade satsning

Thommie Sundberg är köpman på ICA Nära Sundbergs i Mörlunda. Fastigheten finns inom familjen.

– Vi kommer efterleva kravet, men spontant känner jag att det hade varit mer spännande att använde de här pengarna på andra saker i butiken i lilla Mörlunda.

Han vill gärna kunna erbjuda sina kunder att ladda sin elbil, men hade helst sett att man fått längre tid på sig att göra det bra.

– Vi satte igång för två veckor sedan när fick reda på lagkravet och tittar på hur vi ska gå till väga, så vi kan uppfylla kravet om det fortfarande kvarstår 1 januari, säger han.

Flera butiksägare hyr in sig och kan lämna över ansvaret till fastighetsägaren, exempelvis Patrik Gladh som driver ICA Mathuset i Hultsfred.

– Vi har haft tankar på att sätta upp några laddstolpar, men det är kostsamt så vi lade det på is, säger Patrik Gladh. Nu kommer fastighetsägaren sätta upp en stolpe till att börja med, vi är tacksamma för att det blir i alla fall en.

Fakta

Sedan 2021 har det funnits krav på laddinfrastruktur vid uppförande av nya byggnader och vid ombyggnad. Från och med 1 januari 2025 gäller även retroaktiva krav för vissa befintliga byggnader med totalt fler än 20 parkeringsplatser i byggnaden eller på dess tomt. Det retroaktiva kravet på befintliga byggnader beslutades av EU redan 2019 men börjar gälla först från 2025 för att ge fastighetsägare och andra berörda tid för omställningen.

Kravet innebär att uppvärmda byggnader som inte är bostadshus och som har fler än 20 parkeringsplatser måste ha minst en laddningspunkt för elfordon. Det ställs inga retroaktiva krav för bostadshus, ouppvärmda byggnader eller för byggnader för totalförsvaret.

Källa: Boverket

Annons:

Lotta Madestam

lotta.madestam@dagenshultsfred.se

073 848 65 05

Annons:

Annons:

Annons:

Kommentera

Annons:

LEDIGA JOBB

LEDIGA BOSTÄDER

VECKANS FRÅGA


Rösta Se resultat
Läs in fler nyheter

Annons:

Annons: