Det är stor trafikfara vid den södra in- och utfarten till Ödhult sedan riksvägen byggdes om, menar invånarna i den lilla byn.
– När de byggde om och tog bort vägen genom Ödhult för många herrans år sedan fanns det inga möjligheter att ha den infarten utan belysning, sa man då. Så en lampa flyttades ut till korsningen, berättar Bengt Karlsson.
Stolpen står på samma plats idag, men korsningen är flyttad.
– I samband med att 2+1-vägen byggdes flyttades korsningen – men gatljuset står kvar på sin gamla plats. Även om lampan vridits lite fyller den inte sin rätta funktion. Det är helt becksvart i korsningen, säger Sune Wikander.
”Rent livsfarligt”
Byns invånare träffas varje torsdag från vår till höst. Då har försämringarna ofta kommit upp till samtal. Man tycker att byn glöms bort och åsidosätts.
– Både vid infarten till Hultsfred och i Målilla är det jättemånga lampor, till långt ovanför Hesjöbacken. Men i Ödhult kan de inte sätta upp två lampor, säger Sune Wikander med skärpa i rösten.
– Det är kabel framdragen till viltövergången, där det är tänkt att bli varningssystem, så el finns bara 100 meter bort, så det kan inte vara något stort problem, tillägger Bengt Karlsson.
Innan en olycka händer
Med gemensamma krafter har man kämpat för en förbättring, innan en olycka är ett faktum.
– Busshållplatsen ligger dessutom på andra sidan så man måste korsa tre filer, där det är 100 kilometer i timmen men körs i 120. Den mörka delen av året är det rent livsfarligt utan någon belysning och så pratar de om nollvision, säger Hans Hultén.
Man säger sig ha pratat med både kommunen och Trafikverket, men upplever att det är som att köra huvudet i en vägg.
– Som att hälla vatten på en gås, ingen lyssnar på oss. På Trafikverket säger man att vägen är besiktad och klar, då går det inte att göra mer och på NTF, Nationella trafiksäkerhetsförbundet, säger de sig inte kunna hjälpa till, eftersom det är en riksväg.
Finns mer att önska
Det är tio permanenthushåll i Ödhult, utöver fritidsboenden och förutom att det är mycket tung trafik som ska till den närliggande pelletsfabriken använder många vägen när de ska till Hammarsjöområdet för att bada, campa eller fiska.
– Båda infarterna har blivit en trafikfara efter att vägen byggdes om.
Helst hade man velat se en avkörsfil vid den norra infarten, men har förstått att sådana inte görs längre mot bakgrund av alla otäcka olyckor som varit. Man nämner Mörlunda som ett exempel.
– Som det är nu får man en bil i ändan när man bromsar in och ska svänga. Det känns inte alls tryggt, enas man om.
– Den norra är undermålig. Den borde varit bredare och inte så snäv. Står det en bil där och väntar på att få köra ut kan inte en lastbil hålla ut svängen tillräckligt för att köra in. Det går ju mycket tung trafik här med tanke på pelletsfabriken, säger Bengt Karlsson.
Ser inte logiken
Man hade också gärna sett reflexstolpar och kraftigt skyddsräcke.
– Jag räknade det till 16-17 infarter, stora och små, mellan Hultsfred och Målilla. I princip varenda en, även minsta lilla skogsväg, har kraftigt skyddsräcke. Men inte här, säger Hans Hultén.
– Här är det djupa diken på säkert fem meter intill korsningarna, men inga räcken. Det finns ingen logik alls.
Johan Sundin, projektledare på Trafikverket, kan berätta mer vad som ligger bakom beslutet att inte sätta upp ny belysning.
– När vi bestämmer vilka korsningar som ska ha belysning bestäms det utifrån trafikmängd och komplexitet. Korsningen i Ödhult bedömer vi med andra ord inte tillräckligt komplex eller ha tillräcklig trafikmängd.
– På den vägsträckan är det rondellen i Målilla och infarten till Hultsfred som har belysning, kopplat till trafikmängden som använder själva infarten.
"Bygger aldrig över standard"
Svaret blir egentligen detsamma när det gäller skyddsräckena, att man bygger enligt VGU, Vägar och gators utformning.
– På denna plats är släntlutningen tillräckligt flack för att inte ha räcke på primärvägen. Vi bygger sällan eller aldrig över vår standard för då får vi svårt att motivera det.
Enligt invånarna är det skyddsräcke vid många andra avfarter, även mindre från riksvägen, hur kommer sig?
– Det har att göra med sidoområdena, att ytan bredvid primärvägen inte är säker nog. Det kan vara berg, ett för djupt dike eller för brant slänt så sätter vi upp räckte på primärvägen. Hade vi haft ett räcke på primärvägen i Ödhult, hade det också följt med in i kurvan runt för att få säker start och avslut, säger Johan Sundman.
Det låter som att de boende i Ödhult inte kan förvänta sig någon förändring?
– Nej, det är inget vi planerar att förändra. Tråkigt att höra att det upplevs som ett bekymmer, men det är de krav och standard vi bygger efter.