Hastigheten genom Järnforsen respekteras dåligt, menar invånare som tröttnat på de höga farterna. Helst skulle man vilja att Trafikverket sätter upp fartkameror, för som det upplevs fungerar inte det aktiva farthindret i form av en lucka i vägen som öppnas när hastigheten är för hög. Den installerades 2021, sedan man testat lösningar med avsmalningar, chikaner och refuger.
Hastighetssänkningen från 50 till 40 kilometer i timmen har inte heller gett önskad effekt, anser en boende utmed väg 47 som kontaktat Dagens Hultsfred.
”Tyvärr ganska vanligt”
Störst upplever man att problemen är om kvällarna och på morgonen.
– Det är tyvärr ganska vanligt att det går lite för fort, det är därför vi gör alla de här åtgärderna på våra vägar, och det räddar ju liv också, säger Malin Aronius, länsplanerare på Trafikverket.
Med anledning av artikeln tog hon sig en titt på hastigheten vid farthindret. Hur det såg ut just då vid det tillfället.
– Nu när jag tittade såg det bra ut. Vi får antingen rött eller grönt, och de var gröna de som körde över. Nu tittade vi inte så länge, kanske fem minuter, men det såg bra ut just då, säger hon.
De boende tycker inte att sänkningen till 40 kilometer fått någon effekt, hur vill du bemöta det?
– När hastigheten sänks tar det ett litet tag innan man ser effekten, ser vi av erfarenhet. Sedan brukar inte effekten bli fullt ut tio kilometer i timmen tyvärr, men man brukar ändå märka skillnad, så jag vill ändå ge ett hopp, vi ser att hastigheterna går ner när vi sänker.
Skulle du säga att Järnforsen är mer drabbat av för höga hastigheter än andra jämförbara orter?
– Nej, det skulle jag inte säga, men det är ganska mycket tung trafik som går här, så jag kan tänka mig att det är därför som många upplever att det går fortare och är jobbigare. Tung trafik är större, det blir ett häftigare vinddrag, de påverkar på ett annat sätt eftersom de väger mer och är större.
Eva Lundberg är senior utredningsledare trafiksäkerhet och den som sitter på statistiken för det aktiva farthindret. Just där håller merparten av trafikanterna rätt hastighet visar det sig.
– Jag har tittat på statistik från 2022 och 2023 och endast tre till fem procent kör över gällande hastighetsgräns, säger hon efter att ha tittat närmare på siffrorna.
Gör mätningar vart fjärde år
Trafikverket har fasta mätpunkter på alla sina vägar, där man gör regelbundna mätningar. I just Järnforsen görs de vart fjärde år för att se trafikutvecklingen över tid, senast var 2022,
I Järnforsen är mätpunkten i närheten av Klövdalavägen, där det är 70 kilometer i timmen.
– Vi gör fyra mätningar under ett år för att få med alla årstider, och varje gång är det både dag och natt, vardag och helg, så det är under ungefär en vecka. Utifrån den informationen vi får räknar vi fram ett årsdygnsmedelvärde, där vi också får fram hur fort man kör.
Ökat med 650 fordon
När Malin Aronius tar en titt på senaste mätningen visar den att lägsta och högsta hastigheterna låg på 65 respektive 82 kilometer i timmen. Man ser också en tydlig ökning av antalet fordon.
– Första mättillfället 1994 hade vi en årsdygnsmedeltrafik på 1 187 fordon, 2022 var det 1 838 och den tunga trafiken har gått från 162 fordon till 322.
Kan inte bygga bort problemet
Det är svårt att bygga bort alla problem med för höga hastigheter, menar Malin Aronius, som framhåller actibump som en effektiv åtgärd.
– Mycket mer än det kan vi inte göra, sedan ligger det hos polisen också att se till att hastigheterna följs och det är ett väldigt stort egenansvar, säger hon och fortsätter:
– Vi kan göra åtgärder, men vägen måste ändå vara framkomlig för större fordon, som tung trafik och jordbruksfordon, så gör vi åtgärder där vägen är framkomlig för den gruppen i rätt hastighet, så kan ett mindre fordon köra mycket fortare om de vill, så det är omöjligt att bygga bort den möjligheten.