Centerpartiet vill att regeringen tillskjuter medel till Trafikverket för att säkra trafiken.
Foto: Lotta Madestam
Framtiden för Stångådalsbanan har återigen hamnat i hetluften. Bakgrunden är att regeringen inte tilldelat Trafikverket de 1,2 miljarder kronor som myndigheten ansåg behövdes för att upprätthålla de statliga stöden till en mängd olika järnvägsstråk i landet.
I ett möte med Region Kalmar meddelade Trafikverket att stödet på 18 miljoner för Stångådalsbanan dras in – dagen efter var det ett annat ljud i skällan. Då hade inget beslut ännu fattats.
"Ville han inte gå in på"
SCV-majoriteten i regionen gick igång på alla cylindrar och har nu inlett ett omfattande arbete för att rädda stödet för sträckan mellan Kalmar och Linköping. På det nationella planet kallades infrastrukturminister Andreas Carlsson (KD) till trafikutskottet för att ge sin syn på saken.
Ulrika Heie, ordförande i trafikutskottet, var inte helt nöjd med svaren.
– Det enda han betonade var att inga beslut är tagna ännu och att hela Sverige ska leva. Beskedet var att inga beslut tagit, vilka åtgärder som vidtagits ville han inte gå in på.
"En befogad oro"
Många tåglinjer byter tidtabell i mitten av december och med det nya året drygt två månader bort vore det såklart önskvärt med ett besked så fort som möjligt.
– Det finns inte tillräckliga medel för det här i regeringens budget, men tre av fyra oppositionspartier har gett Trafikverket det som de behöver. Man behöver såklart få ett besked så snart som möjligt. Det är en befogad oro runt om i landet. Får man ganska många miljoner mindre får det direkt konsekvenser av något slag.
Hur ser du på att beskedet kommer så sent?
– Det är en besvikelse, det är oerhört anmärkningsvärt. Samtidigt: så länge det inte kommer något besked finns det en gnutta hopp om något annat än de stora nedskärningar som befaras. Många av de här sträckorna bygger på att staten, regionen och även kommuner ser till att trafiken finns.
"En smäll på fingrarna"
Stångådalsbanan har haft sina problem även innan den färska diskussionen om finansiering. Det handlar inte minst om anknytning till den planerade nya stationen i Linköping.
– Ska man kunna ta sig till Stockholm från Högsby, Hultsfred och Vimmerby så behövs Stångådalsbanan. Hur tänker staten tillgodose det på ett annat sätt om stödet dras in, undrade Karin Helmersson, centerpartistisk ordförande i den regionala utvecklingsnämnden.
Hur ser du på Trafikverkets hantering av ärendet?
– Det är ett lite märkligt, men man kanske har fått en smäll på fingrarna. För vår del är det oerhört viktigt att vi får ett besked. Samtidigt så har ju Trafikverket tagit konsekvenserna av höstbudgeten, de har agerat på det sätt som förväntades av dem när de inte fick tillräckligt med pengar.
"Väldigt svårt att avbryta den"
Heie vill att regeringen omprövar sin inställning i frågan.
– Vi måste fortsätta ligga på, jag tror inte man var vaken över vilka konsekvenser det skulle bli om Trafikverket inte fick uppräkningen som man begärde. Regeringen behöver ta ett initiativ. Man kan inte bara prata om potthåll och växlar, man måste prata om trafiken också.
Ett indraget stöd lär inte få några konsekvenser för trafiken nästa år – mer än att skattebetalarna får betala mer av bördan. Det lär helt enkelt vara för sent för att ändra tidtabellen.
– Trafiken för 2025 är beställd, det är väldigt svårt att avbryta den. Vi har tittat på de ekonomiska konsekvenserna, men lagt vår tid på att se vilka påverkansmöjligheter vi har. Vi gör allt vi kan nu och söker kontakt med ministern.
Det har vår tidning också gjort, men utan återkoppling från Andreas Carlssons (KD) pressekreterare.