Efter allt tvivel. Tågtrafiken på Stångådalsbanan är säkrad för 2025.
Foto: MostPhotos
Det var den 15 oktober som SCV-majoriteten dundrade och gick ut med att statsbidraget för att bedriva tågtrafik på Stångådalsbanan skulle dras in från och med årsskiftet.
– Jag är bedrövad och vansinnig över detta beslut! Återigen får vi ett bevis på att regeringspartiernas tal om hela landets utveckling i valrörelsen inte var något annat än tomma ord, sa regionstyrelsens ordförande Angelica Katsanidou (S).
Oppositionen gick till motangrepp och Trafikverket gick ut med en dementi. Men minnesanteckningarna från mötet var någon form av upprättelse för den rödgröna majoriteten.
Nu meddelar SCV-majoriteten i ett nytt pressmeddelande att man fått besked från Trafikverket om att avtalet för Stångådalsbanans statsbidrag förlängs i ytterligare ett år.
"På tisdagen fick Region Kalmar län besked om att Trafikverket sett över förväntade kostnader för innevarande och nästa år. Därmed kan de förlänga trafikavtalet för Stångådalsbanans tågtrafik ytterligare ett år. Det innebär 18,4 miljoner kronor för KLT", skriver man i ett pressmeddelande.
"Mycket nöjda"
Stångådalsbanan, som går mellan Kalmar och Linköping, berör stora delar av länet och om avtalet hade försvunnit kunde det blivit ett hårt slag mot tågrafiken.
– Vi har idag haft ytterligare möten med Trafikverket och kan meddela att avtalet för nästa år är säkrat. Det innebär att vi inte tappar de 18,4 miljoner kronor som garanterat trafiken på Stångådalsbanan. Vi har jobbat hårt med denna fråga, både vi och våra riksdagsledamöter har genomfört ett omfattande påverkansarbete. Vi är mycket nöjda med att Trafikverkets översyn, säger Peter Wretlund (S) kollektivtrafiknämndens ordförande.
Karin Helmersson (C), regionråd med ansvar för regional utveckling, var lika arg som Angelica Katsanidou (S) för en månad sedan.
– Det här är jättebra nyheter, inte minst för våra inlandskommuner. Vi måste nu se till att göra det vi kan för att visa hur viktig Stångådalsbanan är. Vi ska ligga på Trafikverket och regeringen för att vidare prioritera underhåll och investeringar på länets tågbanor, säger Karin Helmersson (C) regionråd med ansvar för regional utveckling.
Fick mindre i anslag
Att det här över huvud taget kom upp beror på att Trafikverket fick knappt 200 miljoner kronor mindre i anslag än vad man äskat när budgeten presenterades i höstas.
"Trafikverket följer nogsamt utgift- och kostnadutvecklingen för avtalen och fortsätter att analysera hur avtalen från 2026 kommer att hanteras. Trafikverket har meddelat att de kommer att ha en dialog med uppdragsgivaren om de bedömer att anslaget behöver höjas", skriver man i pressmeddelandet.