Regionförbundet har beviljats 6,5 miljoner kronor ur EU:s regionala fond för att driva ett nytt utvecklingsprojekt för länets besöksnäring. Bland annat ska projektet affärs- och produktuveckla näringen samt marknadsföra länets besöksmål på nya marknader.
I projektet kommer man att genomföra en kartläggning för att identifiera företag i länet som vill utvecklas. Företagen kommer sedan att erbjudas bland annat anpassade affärs- och produktutvecklingsinsatser.
Det kan till exempel handla om att hitta nya produktteman som kan få folk att resa till länet även utanför högsäsong.
Ett samarbete med universitet och högskolor för att länets företagska kunna tillgodogöra sig deras arbete och forskning kommer också ske. En annan del av projektet handlar om marknadsinsatser för att i högre utsträckning nå ut till potentiella besökare i Estland, Lettland, Litauen, Polen och Kina.
– Kalmar län har en mycket stark ställning i Sverige inom besöksnäringen och vi har många framgångsrika företag inom näringen. Samtidigt behöver vi hela tiden förnya oss för att kunna möta en tilltagande nationell och internationell konkurrens. Därför gör vi nu en storsatsning på att stärka och utveckla näringen ytterligare, säger Helena Nilsson, regiondirektör, i ett pressmeddelande.
Totalt omsluter projektet 13 miljoner kronor. Arbetet kommer att pågå mellan 2018 och 2020.