Annons:

Sök
Äldre mer digitala – ny princip ska ge höjd kvalité och effektivare arbetssätt

Anna Edvardsson är ordförande i socialnämnden som klubbat igenom en ny princip "Digitalt först". Foto: Lotta Madestam

Äldre mer digitala – ny princip ska ge höjd kvalité och effektivare arbetssätt

Socialnämnden har sagt ja till en ny princip, ”digitalt först”. Målet är att höja kvalitén på servicen, öka möjligheterna till inflytande och effektivisera arbetssätt så personalen kan fokusera på mötet med människorna.
– Äldre blir mer och mer digitala, säger socialchef Marie Stjernström.

Annons:

Socialförvaltningen står inför stora utmaningar med en åldrande befolkning och ökade krav på samhällsservice. Samtidigt som ekonomin är begränsad. Därför har socialnämnden antagit principen ”Digitalt först”, som innebär att digitala lösningar ska övervägas som förstahandsval när de kan vara till nytta för individen eller verksamheten.

– Vi ska försöka använda oss av digitala tjänster i större omfattning än vi gjort tidigare vid implementering av nya arbetssätt, processande och riktlinjer, säger ordförande Anna Edvardsson (C), som är ny på posten efter Per-Inge Pettersson.

Höja kvalitén och effektivisera

Ambitionen är att en digitalisering inom socialförvaltningens verksamheter bland annat ska bidra till att höja kvalitén på servicen och öka möjligheterna till inflytande och delaktighet för invånarna. Men också effektivisera arbetssätt och frigöra tid för personal att fokusera på mötet med människorna.

Eller som det står i beskrivningen: ”Genom att automatisera och digitalisera repetitiva arbetsuppgifter, exempelvis administrativa uppgifter, frigörs tid för medarbetare att fokusera på värdeskapande insatser för dem vi är till för”.

Äldre blir allt mer digitala

Enligt socialchef Marie Stjernström blir målgruppen man är till för allt mer digital.

– Då behöver vi möta upp en viss service till de också så klart. Många gånger har jag fått höra att äldre inte är så digitala, men de blir mer och mer digitala också faktiskt. Så det är viktigt att kunna möta alla målgrupper utifrån deras förmåga och behov. Så det här handlar om att bredda, säger hon.

Ger ett exempel

En del av digitalisering handlar om att införa välfärdsteknik, med vilket man kan införa nya omsorgstjänster för att hjälpa äldre och de med funktionsnedsättning att leva självständigt, bo kvar hemma och även känna sig trygga och delaktiga i samhället. 

Användningen av välfärdsteknik handlar dock inte enbart om tekniska lösningar, utan i stor utsträckning om att utveckla nya och mer effektiva arbetssätt, uppger man.

– Det är inte tvingande, utan det är ett principbeslut fattat, som ska vara vägledande vid nya arbetssätt, processer och liknande, säger Anna Edvardsson.

Fakta

Exempel på digitala lösningar:

• Digital post och kommunikation.

• Trygghetsskapande teknik.

• E-tjänster.

• Digital signering.

• Digitala möten.

• Appar.

Källa: Socialnämnden

Annons:

Lotta Madestam

lotta.madestam@dagenshultsfred.se

073 848 65 05

Annons:

Annons:

Annons:

Kommentera

Annons:

LEDIGA JOBB

LEDIGA BOSTÄDER

VECKANS FRÅGA


Rösta Se resultat
Läs in fler nyheter

Annons:

Annons: