Annons:

Sök

Annons:

Eleverna utforskar AI i internationellt projekt

Eleverna besökte bland annat Svenskt Rockarkiv tillsammans. Foto: Privat

Eleverna utforskar AI i internationellt projekt

Under veckan var elever från The Glasgow Academy på besök på Prolympia i Virserum. Tillsammans har de ett stort  ämnesövergripande projekt med fokus på artificiell intelligens (AI).

Annons:

Projektet är delvis finansierat av Universitets- och högskolerådet och syftar till att utveckla elevernas kunskaper i olika ämnen såsom engelska, teknik, samhällskunskap och religion. Tanken är att de ska få en djupare förståelse om AI och dess påverkan på såväl individen som samhället i stort.

 ”I en tid där utvecklingen av AI sker i snabb takt och påverkar allt fler delar av vårt samhälle, är det av stor vikt att eleverna får de rätta verktygen för att förstå och kunna navigera sig i denna föränderliga digitala era”, skriver Tina Bågenhammar, rektor på Prolympia Virserum, i ett pressmeddelande.

Hon ansvarar för projektet för Prolympias del, tillsammans med Karin Holmquist och Anna Martinsson. Under hela läsåret har eleverna från de båda skolorna regelbundna onlinelektioner tillsammans. Projektets lektionsupplägg inkluderar interaktiva övningar, diskussioner, föreläsningar och praktiska tillämpningar av AI kopplat till olika ämnesområden. 

Besök från Glasgow 

Som en del av projektet har 19 elever och 4 lärare från The Glasgow Academy besökt Prolympia den här veckan. 

”Projektet ger inte bara en djupare förståelse för AI, utan också en möjlighet att stärka elevernas kulturella intelligens genom att samarbeta med jämnåriga ungdomar från en ett annat land och en annan kultur, bo i värdfamilj samt utforska globala frågor ur olika synvinklar”; skriver Tina Bågenhammar.

Eleverna har deltagit i gruppstärkande aktiviteter, gemensamma studiebesök, workshops och diskussioner kring AI:s möjligheter och utmaningar. De besökte inledningsvis Svenskt Rockarkiv för att knyta an till Hultsfred som musikkommun. Därefter fick eleverna skapa egen musik med hjälp av generativ AI. Genom lyriken beskrev de sina visioner om framtiden i ljuset av den tekniska utvecklingen med låttiteln "The future we imagine".

Under veckan besökte de även Additivt Teknikcenter, Virserums Telemuseum och Möbelindustrimuseum tillsammans.  

"Kul och uppskattat inslag"

Sverigebesöket avslutades med föreläsningar och workshops på Linnéuniversitetet i Kalmar. Eleverna fick under ledning av Jonas Nordqvist, som arbetar som lektor på intuitionen inom matematik, använda verktyget "Teachable Machine" för att träna en AI-modell att känna igen olika typer av bilder i syfte att förstå hur maskininlärning fungerar.

”Detta visade sig vara svårt och det krävdes många bilder som input innan maskinen förstod oss. Trots detta klarade alla grupper att på några minuter skapa en modell som kunde räkna antalet fingrar med ganska hög säkerhet. Ett kul och uppskattat inslag.”

Professor Morgan Ericsson gav sedan en föreläsning om AI och dess inverkan på arbetsmarknaden samt hur prognosen ser ut inför framtiden.

”Han betonade att yrken som kräver sociala färdigheter alltid kommer att behövas. Han varnade också ungdomarna för risken att bli passiva inför AI och uppmanade eleverna till källkritik då det blir allt svårare att skilja på vad som är verkligt och vad som är fabricerat med anledning av den artificiella intelligensens utveckling.”

Samarbetet skolorna emellan fortsätter under läsåret och avslutas med ett svarsbesök till Skottland i juni. Där kommer eleverna att slutföra och presentera sina fördjupningsarbeten inom AI för varandra.

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Kommentera

Annons:

LEDIGA JOBB

LEDIGA BOSTÄDER

VECKANS FRÅGA


Rösta Se resultat
Läs in fler nyheter

Annons:

Annons: