Det är inte bara eleverna på Hultsfreds gymnasium som har drivit UF-företag under läsåret. Årskurs 5-eleverna på Lindblomskolan har jobbat på ett liknande sätt och visade sina produkter för gymnasieeleverna på torsdagen.
– Jag vill se mer av det här, säger gymnasieläraren Pierre Arvidsson.
Intresset för att driva ett UF-företag har varit stort på Hultsfreds gymnasium under det här läsåret.
De unga entreprenörerna har jobbat med sina företag i flera månaders tid och i mars var nio stycken av företagen på UF-mässan i Kalmar sportcenter. Dit åkte även alla elever i årskurs fem på Lindblomskolan för att prata företagsamhet och ungt företagande.
– Vi har pratat mycket entreprenörskap och framtida yrken i samhällskunskapen och på NO:n har vi haft pillardagar där eleverna fått pilla sönder saker och skapat något nytt av det, säger Linda Föghner och fortsätter:
– Precis när vi hade gjort våra produkter färdiga så fick Hebe (Wäring) nys om UF-mässan. Det var inget vi hade planerat från början, då kände vi att vi måste få pengar till det när vi jobbar med det temat. Vi sökte pengar hos kommunen och fick pengar till en buss och hade en jätteintressant dag, säger hon.
Mini-mässa på gymnasiet
Väl hemma i Hultsfred fick eleverna presentera sina produkter för varandra under en mini-mässa och då bestämde de sig för att även låta föräldrarna ta del av uppfinningarna.
– Föräldrarna gick runt, minglade och röstade på bland annat bästa monter och bästa idé. Uppslutningen blev stor och Pierre (Arvidsson) var med på den kvällen och tyckte att vi måste göra något av det, säger Linda Föghner.
"Vill se mer av det här"
Under torsdagen var femteklassarna på Lindblomskolan i Hultsfred på besök på Hultsfreds gymnasium för att lyssna på gymnasieelevernas UF-företagspresentationer och själva berätta om sina egna produkter.
– Det är jättebra. Jag vill se mer av det här, att årskurs fem-elever får komma och prata entreprenörskap och företagande med våra gymnasieelever. Det är nyttigt för våra gymnasieelever att prata om sina produkter så att personer som är antingen elva eller tolv år förstår. Vilket lärande det är för både gymnasieeleverna och de som går i årskurs fem, säger Pierre Arvidsson.