Årets majblomma är gul och inspirerad av smörblomman – precis som för 100 år sedan.
Foto: Pressbild
För att ta insamlingen till nya nivåer kommer Majblomma ta fasta på barnens vilja att slå rekord och få belöningar. Varje dag kommer man dela ut uppskattade priser, som ett tack för fina insatser och fortsatt pepp till alla som deltar.
– Ju fler majblommor som säljs desto fler barn kan vi hjälpa. Majblommans uppdrag är att motverka barnfattigdomen i Sverige, och vi behövs mer än någonsin. Det är bakgrunden till att Majblomman lyfter fram tävlingsmomentet. Vår långa erfarenhet av barn och majblommeförsäljning är att barn tävlar, oavsett hur mycket vuxna säger till dem att låta bli. Barn tycker det är kul med rekord, överraskningar och belöningar, säger Majblommans generalsekreterare Åse Henell.
Varje dag mellan 9 april och 4 maj, när försäljningen pågår, kan alla som säljer majblommor vinna priser.
"Majblomman kommer strössla med priser. Det blir belöningar för allt från mängdrekord och "streaks" till innovativa samarbeten och modiga insatser mot alla odds", skriver Majblommans Riksförbund.
Inspirerad av smörblomman
Priserna varierar från upplevelser på Gröna Lund och Skara Sommarland till uppskattad elektronik- och sportutrustning.
– Vi tror att barnen kommer att tycka om Majblommans tävlingar. Nya chanser kommer varje dag och alla som tävlar ska veta att de gör något fantastiskt som säljer majblommor. Ett av tio barn i Sverige lever i ekonomisk utsatthet, och det är för dem vi jobbar. Vi är ingen kommersiell aktör som jagar vinst. Tvärtom! Ju mer vi kan motivera barnen att sälja majblommor desto mer kan Majblomman lägga på att motverka barnfattigdomen i Sverige, säger Åse Henell.
Årets majblomma är gul och inspirerad av smörblomman precis som för 100 år sedan.