Lisa Johansson Schouenke, Helena Thörnqvist och Frederika Svensson ser fram emot nyheten Loppis Poppis.
Foto: Lotta Madestam
Målet är att locka fler loppisälskare till kommunen. Genom att samordna så loppisar liksom antik- och återbruksbutiker har öppet samtidigt vill man skapa en riktigt bra anledning att komma hit och upptäcka allt som erbjuds.
Evenemanget som har premiär den 18 maj, i samband med Upptäckardan, har fått namnet Loppis Poppis.
– Vi började fundera på hur vi ska få folk att vilja komma till Hultsfred och få Hultsfredsborna själva att se vad som finns i kommunen. Det är grundtanken, säger Lisa Johansson Schouenke, en av de som står bakom arrangemanget i sin roll som handelssamordnare.
”Ett smörgåsbord av loppisar”
Hållbarhet är i ropet och dessutom finns det flera loppisar spridda på olika orter i kommunen.
– Det födde tanken att vi kan vara en samordnare, så om man vill åka hit ska man veta att det finns ett smörgåsbord av loppisar som kommer ha öppet samtidigt så man kan åka runt. Det tror vi också kan vara en dragningskraft för att man faktiskt ska sätta sig i bilen eller ta bussen hit.
Hultsfreds kommun är initiativtagare till Loppis Poppis, som förverkligats genom ett samarbete mellan olika förvaltningar.
– Vi hjälper till med marknadsföringsmaterialet och vi har byggt en undersida till ”Shoppa lokalt”. Sedan är förhoppningen att de som driver loppisar ska kroka arm och kanske vidareutveckla konceptet ytterligare, det hade varit en framgångssaga.
Sålt in idén
Det är fyra datum spikade i år, efter premiären den 18 maj följer den 28 juni, 6 september och 4 oktober. Lisa Johansson Schouenke har ringt runt till potentiella loppisar samt antik- och återbruksbutiker för att sälja in idén, som hon tycker mottagits väl.
– Vi har ett 20-tal loppisar som vill vara med, även om en del flaggat för att de inte kan ha öppet alla fyra datumen vi satt som riktmärken. Men det ska i alla fall kunna bli 15 loppisar per gång, säger Lisa Johansson Schouenke och tillägger:
– Sedan har det inte varit jättelätt att få fram kontaktuppgifter till alla, samtidigt som en del inte haft öppet under hösten och vintern, så vi hoppas att vi kommer få fler som ansluter sig sedan, för det är som sagt några vi inte fått tag i.
Positiva effekter till näringen
Tanken är att det ska bli ett inarbetat koncept, så man vet att det är den här Loppis Poppis-rundan fyra gånger per år.
– Då hoppas vi att man ska samla familjen eller vännerna för att ta en loppisrunda i vår kommun och att det ger ringar på vattnet till befintlig näring. Man kanske stannar och handlar, fikar eller tankar bilen, så vi hoppas det ska ge positiva effekter till näringen överlag.
Vad har ni fått för reaktioner från de som valt att vara med?
– Väldigt positivt. Många har sagt att de är lite anonyma och att det är svårt att nå ut, så det här blir ett fönster för dem, där vi hjälper till med marknadsföringen. Därför har vi också valt att lägga det första tillfället vid Upptäckardan, så får vi lite skjuts med marknadsföringen och det är redan mycket folk i omlopp.
Sätta Hultsfred på loppiskartan
Tanken är att sätta Hultsfred på loppiskartan.
– Ja, vi hoppas att det ligger i tiden och man behöver verkligen kroka arm i dag. Konsumenten är ganska svårflörtad, man vill gärna ha mer än ett ställe att åka till för att man ska ta sig hit. Vi lyfter det som Loppis Poppis men ser att det finns möjlighet för detaljhandeln lika så restauranger och kaféer att haka på det här och ha öppet de här datumen.