Annons:

Sök

Annons:

Företaget svarar:

Jesper Knutsson, pressansvarig på CL Seifert, uppger att det är företagets mål att hjälpa elever att göra medvetna val som passar deras behov och budget. Genrebild. Foto: MostPhotos

Företaget svarar: "Efterfrågan är starkt driven av studenterna själva"

Namnband i microfibermocka och klimatkompenserade stenar, brodyr fram, brodyr bak och olika lyxiga mössboxar. Att tillvalen ökar och studentmössorna blivit dyrare möts av kritik.
”Vårt mål är att hjälpa elever att göra medvetna val som passar deras behov och budget”, kommenterar Jesper Knutsson, pressansvarig på CL Seifert.

Annons:

Inför studenten träffade vår tidning Mazen Aldouri, 20, från Hultsfred som tröttnade på dyra studentmössor och letade upp firman Fun Cruises. Han kom undan med 1 000 kronor jämfört med vännen och klasskamraten Karim Saloum som betalade runt 4 000 kronor.

– Ärligt tycker jag att det är för stor skillnad på priset, men jag ser inte så stor skillnad på mössorna, sa Mazen Aldouri, som även upplevde att sättet de pratade på vid mössutprivningen påverkade jättemycket. De pratade fint om det dyraste de hade och eleverna ska ha uppmuntrats att bestämma sig snabbt.

Det blir ett grupptryck när man står där och ska beställa sin mössa och tillvalen gör det dyrare och dyrare, säger han.

Dominerar marknaden

Merparten av studenterna på Hultsfreds Gymnasium har köpt sina mössor av företaget CL Seifert, som tillsammans med ABC-gruppen och Crownstudent uppges dominera den svenska marknaden för studentmössor. Alla tre företagen ägs av koncernen AJAT-group.

Enligt Jesper Knutsson erbjuder företaget ett brett spektrum av alternativ för att passa olika budgetar, från mer prisvärda alternativ till exklusiva varianter.

”Efterfrågan är tydlig och starkt driven av studenterna själva. För många studenter är studentmössan en högt prioriterad symbol för en viktig livshändelse, och något de engagerar sig starkt i. Utformningen av studentmössan – från val av detaljer till personlig design – är ett individuellt uttryck som görs av varje student. Vi erbjuder studentmössor från 499 kr, snittpriset ligger idag på cirka 1 500 kr", svarar han via mail.

Elever tycker att mössan blev väl dyr med alla tillval. Är det försvarbart att en studentmössa som man använder en dag ska kosta 4 000 kronor?

"Att en enskild studentmössa med många och exklusiva tillval kan kosta närmare 4 000 kr är något som beror på kundens egna val. Precis som med alla produkter innebär ett större köp en högre totalkostnad jämfört med att välja en enklare produkt eller färre tillval. Idag är ett köp av en studentmössa inte bara en transaktion. Det är en helhetsupplevelse med utprovning, anpassad design och förvaring som gör att mössan kan bevaras mycket bättre än förr. Många elever prioriterar denna produkt för den betyder mycket för dem".

Studenter säger sig ha upplevt att det blir ett grupptryck på utprovningen och att sättet det pratas på påverkar jättemycket. Hur vill du kommentera det?

”Vi vill först och främst framhålla att vi blir ledsna av den bild du beskriver då vi som bolag finns till för att stötta traditionen och alltid strävar efter att skapa en positiv upplevelse för de elever och skolor vi arbetar med. Vårt mål är att hjälpa elever att göra medvetna val som passar deras behov och budget. Vi är tydliga med att man alltid har 14 dagars ångerrätt eller möjlighet att ändra sin beställning så att man i lugn och ro kan sitta hemma med sina föräldrar och ta ett aktivt beslut om hur budget och prioritering ser ut”.

Han säger sig dock inte ha möjlighet att lämna exakta uppgifter om antalet elever som köpte mössa respektive hur många av dessa som bokade direkt på Hotell Hulingen.

”Utvärderar våra säljare”

Jesper Knutsson framhåller att kundnöjdhet är företagets främsta mål och mätverktyg. Finns det feedback som indikerar på motsatsen säger man sig alltid följa upp det, både gentemot kunden och internt. 

”Om någon känner sig pressad är vi angelägna om att få komma i kontakt och ta itu med det direkt. Vi gör allt för att eleverna ska få exakt den upplevelse och studentmössan de önskar. Vi utvärderar vår personal baserat på kundnöjdhet och vidtar åtgärder om någon inte följer våra riktlinjer för ett respektfullt och professionellt bemötande”.

I annan media har det framkommit uppgifter om att koncernen AJAT-group har avtal med studentkommittéer på gymnasieskolor, där enskilda elever får ekonomisk ersättning för att marknadsföra företaget till sina skolkamrater.

Har ni tecknat sådana avtal med elever på Hultsfreds gymnasium?

"Vi har inga avtal med enskilda elever som går ut på att de ska marknadsföra vårt företag. Däremot tecknar vi i många fall avtal med elevkårer eller föreningar för leverans av studentmössor. I dessa avtal kan det ingå en viss ersättning till de personer som är aktiva inom föreningen, som ett sätt att ersätta deras insats under samarbetets gång – maximalt 300 kr per person", svarar Jesper Knutsson.

Annons:

Lotta Madestam

lotta.madestam@dagenshultsfred.se

073 848 65 05

Annons:

Annons:

Annons:

Kommentera

Annons:

LEDIGA JOBB

LEDIGA BOSTÄDER

VECKANS FRÅGA


Rösta Se resultat
Läs in fler nyheter

Annons:

Annons: