Elevmotiveringar till de vinnande lärarna:
Yvonne Pettersson, högstadielärare på Åkerboskolan i Borgholms kommun:
Yvonne är min trygga punkt i skolan som hjälper mig igenom dagarna. Hon kommer varje morgon med ett glatt leende och ett hej. Hon strålar alltid ut trygghet och värme. Hon är omtänksam och låter alla vara med.
Hon är den som lyssnar, hjälper och stöttar en när ingen annan gör det. Om man har problem – stora som små – tar hon sig tid för att försöka lösa dem. Hon ser sådant som man är rädd för att be om hjälp med. Hon märker om man mår dåligt eller har en dålig dag och gör allt för att få en att må bättre.
Hon ser inte att skolan bara ska handla om plugget, utan förstår att den psykiska hälsan alltid måste komma i första hand. Hon har också hjälpt mig att utvecklas med min psykiska hälsa. Hon är en lärare som ser det goda i en och gör allt för att visa det – att man duger och är en bra person.
Jag hade aldrig klarat skolan utan Yvonne.
Hanna Frögren, mellanstadielärare på Johansfors skola i Emmaboda kommun:
Hanna är en tydlig och trygg pedagog som med humor och värme skapar nyfikenhet och lugn i klassrummet. Med sitt aktiva värdegrundsarbete ser hon alla elever och har skapat en stämning av acceptans för allas olikheter – ”med Hanna får man vara som man är, alla är bra.”
Med humor och glimten i ögat får hon sina elever att bli nyfikna och intresserade av skolarbetet, peppar när det behövs och avdramatiserar när det behövs. Hanna är en fenomenal, trygg pedagog som genom sitt ledarskap i klassrummet gör värdegrundsfrågor till en naturlig del av undervisningen – och därmed skapar trygga elever som kan prestera utifrån sina förutsättningar.
Malin Össmar, mellanstadielärare på Prolympia i Virserum:
Malin är en snäll, rolig och hjälpsam lärare som alltid sprider glädje. Hon vill att vi ska ha roligt i skolan och finns där när man behöver stöd. Hon förklarar tydligt, hjälper oss att förstå och bryr sig verkligen om varje elev. Hon är också bra på att hantera klassen och skapar en trygg och rolig stämning.
Ett minne vi aldrig glömmer var när vi trodde vi skulle ha glosförhör på alla ord vi lärt oss – men orden bildade meningen “Ni har blivit lurade!” och hela klassen brast ut i skratt.
Hon har hjälpt många att bli godkända i ämnen och tar hand om oss även när vi har det svårt. Malin får en att känna sig sedd.
Alexander Edlund Grawé, gymnasielärare på Jenny Nyströmskolan i Kalmar:
Jag vill nominera min vårdlärare Alexander till Lärargalan för hans fantastiska engagemang och omtanke. Trots långa lektioner på över två timmar lyckas han hålla ihop klassen och skapa en positiv stämning. Han bryr sig verkligen om vårt välmående och ser alltid till att vi känner oss trygga, inkluderade och att vi mår bra.
Han förklarar tydligt och har tålamodet att förklara om och om igen tills alla förstår. Dessutom gör han alltid sitt yttersta för att vi ska ha de bästa förutsättningarna att lyckas – både på hans prov och i utbildningen i stort. Man kan alltid prata med honom om något, och han försöker hjälpa oss på bästa sätt.
Pär Dunge, gymnasielärare på Västerviks gymnasium:
Jag vill nominera Pär till Lärargalan eftersom han är en fantastisk lärare som verkligen brinner för sitt ämne, servicekunskap. Pär har en unik förmåga att göra undervisningen både intressant och relevant för oss elever. Han är alltid engagerad och anpassar sina lektioner så att de känns aktuella och användbara i vårt framtida yrkesliv.
Pär har ett stort tålamod och ett genuint intresse för att vi ska lyckas, oavsett om det handlar om praktiska färdigheter eller teoretiska kunskaper. Hans sätt att kombinera teori med praktik gör att vi får en djupare förståelse för ämnet. Dessutom skapar Pär en positiv och inspirerande atmosfär i klassrummet, där vi alla känner oss bekväma med att ställa frågor och dela med oss av våra tankar. Hans stöd och uppmuntran gör att vi växer – både som elever och som individer. Pär förtjänar verkligen denna nominering för sitt stora engagemang och sin positiva påverkan på oss.
Henric Gustavsson, gymnasielärare på Åkrahällskolan i Nybro:
Jag och hela min klass tycker att Henric förtjänar en utmärkelse väldigt mycket. Han är en engagerad lärare som har massor av "side missions", som att vara aktiv i lokala Centerpartiet – något som inspirerar elever att engagera sig mer i politik.
Henric är opartisk och lyssnar på alla. Han är unik i sin personlighet och i sättet han kommunicerar med sina elever. Alla som har Henric tycker att han är den bästa läraren på skolan. För oss känns han inte bara som en lärare, utan som en vän för livet.