Två personer med hemtjänst i Hultsfreds kommun fick vänta på hjälp när larmen slutade fungera en natt i januari. Bilden är en genrebild. Foto: Pixabay
Larmcentralen var svår att nå under en natt i januari. Det innebar att två äldre personer i Hultsfreds kommun som hade ramlat inte fick hjälp när de tryckte på sina digitala trygghetslarm.
På dagens presskonferens efter socialnämndens sammanträde berättade Per-Inge Pettersson (C), socialnämndens ordförande, om att de har upprättat två lex Sarah-anmälningar som berör samma händelse när larmcentralen var utslagen under en natt i januari.
Larmcentralen hade driftstörningar på nätet och rapporterade inte till socialförvaltningen att larmen inte fungerade förrän på morgonen.
Till följd av det hade en enskild ramlat och satt på golvet när hemtjänsten kom och hade inte fått hjälp på flera timmar.
– Personen fick inga skador och det är oklart hur länge personen fick vänta på hjälp, säger Per-Inge Pettersson, socialnämndens ordförande.
Skickar inte till IVO
Ytterligare en person tryckte på larmet under natten utan att få någon hjälp.
– Den personen fick vänta i 45 minuter innan hjälpen kom, säger Pettersson.
Larmet var utslaget i ett antal timmar och kommunen har gjort två lex Sarah-anmälningar då larmcentralen har brustit i sin kommunikation.
– Det ska vara säkerhetsställt att larmcentralen ser en störning och upprättar en kontakt med kommunen. Den här gången gjorde de inte det och vi vill ha tydliga rutiner som fungerar, säger han och fortsätter:
– Vi skickar det inte till IVO (Inspektionen för vård och omsorg). Det var inte av så allvarliga karaktär som det ska vara när man skickar till IVO.