Annons:

Sök
RAPPORTEN EFTER DÖDSOLYCKAN KLAR: ”KOMPLICERAD MILJÖ”

Vid den här farliga korsningen inträffade dödsolyckan. Trafikverkets utredning är nu klar. Foto: Trafikverket

RAPPORTEN EFTER DÖDSOLYCKAN KLAR: ”KOMPLICERAD MILJÖ”

I januari avled en man i 30-årsåldern sedan han kolliderat med ett tåg som kom i 90 km/h. Trots flera allvarliga tillbud och en olycka vid korsningen under de senaste fem åren fanns inga åtgärder planerade vid olyckstillfället.

Det var strax före 11.00 den 23 januari som den tragiska dödsolyckan vid den obevakade järnvägsövergången vid Ukna, strax norr om kommungränsen, inträffade. En man som var välbekant med den farliga korsningen avled.

Nu har Trafikverket färdigställt sin utredning efter dödsolyckan. Den visar att en bilförare har maximalt 7,9 sekunder på sig att uppfatta tåget. Problemet vid platsen är dels den undermåliga sikten och dels att en personbil inte får plats mellan järnvägen och Uknavägen.

Mycket begränsad sikt

Undersökningen visar att bilen blev påkörd i en hastighet av 89 km/h. Mannen hittades avliden i fordonet av räddningspersonal. Tåget kördes i 100 km/h när föraren upptäckte bilen på spåret och stannade först 195 meter efter krocken.

”Bilförarens uppmärksamhet var sannolikt riktad mot den korsande vägtrafiken på Uknavägen. Tågets ljudsignaler uppfattades troligen inte”.

Höll godkänd hastighet

Sikten uppfyller inte Trafikverkets minimikrav. En mätning som genomfördes efter dödsolyckan visar att sikten är 220 meter åt höger. Trafikverkets krav på närsikt är 290 meter. 220 meter innebär att bilförare har 7,9 sekunder på sig att agera från att tåget blir synligt medan 290 meter ger 10 sekunders handlingsutrymme

Högsta tillåtna hastigheten på järnvägen är 100 km/h och den farten höll tåget när föraren upptäckte fordonet. Samtidigt är hastigheten på den närliggande bilvägen, Uknavägen, 80 km/h.

605 meter från olycksplatsen ska lokföraren signalera. Det gjorde lokföraren enligt egen uppgift. När föraren såg fordonet på rälsen slängde han sig på tyfonen, men varken det eller en kraftig inbromsning kunde förhindra olyckan. 

Olycksdrabbad korsning

Korsningen är olycksdrabbad. Mellan 2013-2018 inträffade tre allvarliga tillbud och 2015 blev en traktor med snöplog påkörd. Trots det fanns det inga planerade eller utförde åtgärder efter de tidigare händelserna.

”Händelselförloppet var snabbt, på några sekunder blev en vardaglig färd med bilen en tragisk olycka”, skriver Trafikverket. Myndigheten skriver också att trafikmiljön vid platsen är ”komplicerad” och att en vägtrafikant ”måste vara uppmärksam”.

Det är förstås omöjligt att avgöra om föraren uppfattade ljudsignalerna, men Trafikverket menar att ”det är osannolikt” att föraren inte uppfattade ljuden från tyfonen. Det är inte heller känt om trafik på Uknavägen hindrade föraren från att köra ut på vägen.

”En tillfälligt hög stressnivå av den omedelbart hotande faran kan ha försvårat ett snabbt och rationellt beslut hos bilföraren för att undvika olyckan. Tidsfönstret för att göra en undvikande manöver var mycket kort”, skriver Trafikverket.  

Varför ingenting har gjorts för att förbättra säkerheten framgår inte av Trafikverkets utredning. I morse skrev DV/DH/DVV om att Trafikverket ska prioritera de oskyddade korsningarna framöver. 

Annons:

Jakob Karlsson

jakob.karlsson@dagenshultsfred.se

073 501 41 26

Annons:

Annons:

Annons:

Kommentera

Annons:

LEDIGA JOBB

LEDIGA BOSTÄDER

VECKANS FRÅGA


Rösta Se resultat
Läs in fler nyheter

Annons:

Annons: