Ingången till Swedbanks kontor i Hultsfred hålls stängd under coronakrisen. Som kund får man i stället ringa ett nummer som finns på entrédörren. Foto: Ossian Mathiasson
Ulf Månsson berättar att en anledning till att de håller ingången stängd är för att de har personal som jobbar i både Hultsfred och Oskarshamn och bankledningen vill undvika deras resor med risken för smittspridning under coronakrisen.
– I de här tiderna vill vi inte att man åker mellan kontoren för att folk kan bli sjuka. Vi är bemannade på vanliga öppettider i Hultsfred men vi har inte dörrarna öppna. Vi kan släppa in kunder när man ringer ett telefonnummer som finns på entrédörren, det går också att lösa på telefon. Det är ett par stycken som arbetar och vi har haft denna lösning i några veckor. Kunderna som jag har pratat med har förståelse för att vi gör denna åtgärd med tanke på omständigheterna i samhället, säger Ulf Månsson, kontorschef i Hultsfred och Oskarshamn.
Oklart hur det blir i sommar
Bemanningen är också ett bekymmer i dessa coronatider, enligt Månsson.
– Vi har inte resurser när det är så mycket sjukdomar som det har varit. Vi vill inte att det ska spridas och vår personal ska inte åka runt för mycket. Alla som jobbar i Oskarshamn har jobbat i Hultsfred olika dagar. Nu försöker vi ha ett par personer som bara är i Hultsfred.
I fjol stängde Swedbank sitt kontor i Hultsfred under fyra sommarveckor för att kunderna inte använder den fysiska butiken i samma utsträckning som tidigare. Hur det blir i sommar är oklart.
– Tanken på att hålla stängt i sommar finns men vi vet inte hur det går med coronaviruset så jag vill inte säga så mycket. Vi tar en vecka i taget. Det krävs också rätt mycket för att behålla kompetensen under sommaren så vi får se vad som händer framåt.