Annons:

Sök

Annons:

HULTSFRED GÅR IN MED MILJONBELOPP PÅ STÅNGÅDALSBANAN

Hultsfreds kommun säger ja till medfinansiering av investeringar på Stångådalsbanan. Först ut är ett mötesspår i Rockneby utanför Kalmar. Foto: Ossian Mathiasson

HULTSFRED GÅR IN MED MILJONBELOPP PÅ STÅNGÅDALSBANAN

Politikerna i Hultsfreds kommun anser att ingenting händer på Stångådalsbanan. Nu har kommunstyrelsens arbetsutskott sagt ja till medfinansiering av investeringar som krävs på Stångådalsbanan. 
– VI är beredda att ta en investering på några miljoner för att utveckla banan, säger kommunalrådet Lars Rosander (C). 

Annons:

På måndagens fullmäktigesammanträde nämnde kommunchefen Lars-Erik Rönnlund att kommunerna som finns utmed Stångådalsbanan i Kalmar län har för avsikt att göra en avsiktsförklaring om att ingå i medfinansiering av investeringar som behöver göras på tågsträckan mellan Kalmar och Linköping. 

Kommunstyrelsen arbetsutskott i Hultsfred hanterade frågan i går och ställer sig positiva till att ingå i denna överenskommelse tillsammans med övriga kommuner. 

– Att investera i infrastruktur och järnväg är ett statligt uppdrag men det händer ingenting på vår järnväg som vi ser som en livsnerv. Nu ser vi att vi måste vara med och medfinansiera åtgärder på Stångådalsbanan så vi föreslår kommunstyrelsen att gå med i en avsiktsförklaring där vi är beredda att ta en investering på några miljoner för att utveckla banan, säger kommunalrådet Lars Rosander.

"Får göra vad vi kan"

Hultsfreds kommuns ekonomiska bidrag uppgår i första skedet till fem-sex miljoner kronor, enligt Rosander. 

– Kostnaderna kommer fördelas på hur stor befolkningen är i respektive kommun och det har vi inte med i det här skedet. Det är ett ärende som kommer upp till fullmäktige senare när man kommer med konkreta planer. Det handlar kanske om fem-sex miljoner kronor, säger Rosander.

Initialt rör det sig om medfinansiering till att bygga ett nytt mötesspår vid Rockneby, strax norr om Kalmar. 

– Det gynnar naturligtvis all trafik på banan i och med att man kan ha fler tåg på olika tider. Vi ser också att det finns en plan för fler åtgärder, till exempel ett mötesspår i Gullringen i Vimmerby kommun men då är det klart att det kostar mer pengar men vi anser att det är så viktigt. När inte staten tar sitt ansvar så får vi som kommun göra vad vi kan, säger Rosander och lägger till: 

– Vid sidan av den här medfinansieringen så är det viktigt att vi fortsätter arbeta gemensamt för att staten investerar stora pengar. Det har gjorts vissa åtgärder men det är betydligt mer som krävs för att få hela banan i ett mycket bra skick. 

"Vårt sätt att bidra"

Tomas Söreling (S) tycker att det är bra att Hultsfreds kommun drar sitt strå till stacken för åtgärder på Stångådalsbanan samtidigt som det krävs att kommunerna i Östergötlands län hakar på.

– Det är vårt sätt att bidra till att det verkligen blir av. Hela sträckan är viktig. Det är inte bara att alla kommuner i Kalmar län måste komma överens, vi måste även veta hur man hanterar det i Östergötlands län så de inte förverkligar sina planer med att det ska vara ett stopp för Kustpilen i Tannefors där det finns planer på en ny station. Kommer vi inte hela vägen fram till stationen i Linköping som man kan befara så är det nästan meningslöst med denna upprustning. Det vore en katastrof om man som resenär får hoppa av i Tannefors för att sedan åka buss sista biten in till Linköping, då kommer tågresandet minska, säger Tomas Söreling. 

Annons:

Ossian Mathiasson

ossian.mathiasson@dagenshultsfred.se

0703787116

Annons:

Annons:

Annons:

Kommentera

Annons:

LEDIGA JOBB

LEDIGA BOSTÄDER

VECKANS FRÅGA


Rösta Se resultat
Läs in fler nyheter

Annons:

Annons: