Nu föreslås en miljardsatsning på järnvägen i regionen.
Foto: Jakob Karlsson
Det är i ett måldokument som regionen föreslår en omfattande satsning på den regionala järnvägen mellan Kalmar-Linköping och Västervik-Linköping. Totalt vill Region Kalmar län att två miljarder satsas, varav regionen är beredd att skjuta till 500 miljoner de kommande åren.
Det handlar om en fortsatt upprustning av de två banorna, delelktrifiering av järnvägen samt ett bygge av ett triangelspår vid Berga.
– Det här skulle kunna ge sydöstra Sverige en helt fossilfri järnvägstrafik av hög kvalitet till 2030 till en låg kostnad. De tåg Region Kalmar län beställt kommer att kunna använda hybridteknik, alltså behöver inte hela sträckan vara elektrifierad. Precis som en hybridbil laddas batterier under färd - en kombination av ny teknik och smarta lösningar, säger Karl-Johan Bodell, strategisk rådgivare inom regionstaben när det gäller tåg och infrastruktur.
Beredda att köra igång
En utredning, gjord av konsultfirman Kreera, visar att den direkta sysselsättningseffekten skulle motsvara 400 årsarbete, medräknat konsumtionseffekt 1 200 årsarbeten.
– Vi är beredda att köra igång vår del så fort det finns beslut om satsningen från Trafikverket och regeringen. Vi kan snabbt gå över till busstrafik under en den tid en upprustning pågår.
En modernisering föreslås ske i flera steg. En tidigareläggning av spårupprustning, trädsäkring och plankorsningar skulle kunna ske 2021-2023. Därefter skulle en framtidssatsning med nytt signalsystem, triangelspår i Berga och delelektrifiering kunna genomföras.
"Lågbudgetmodell"
Närtidssatsningen 2021-2023 beräknas till knappt 1,2 miljarder och investeringarna därefter till drygt en miljard. Finanseringen skulle i sådana fall ske genom de medel som redan finns i Trafikverkets underhållsplan och minskade kostnader för drift och underhåll och dels genom att Trafikverkets anslag ökas med 1,2 miljarder kronor samtidgt som regionen skjuter till 500 miljoner.
– Det här är en lågbudgetmodell som skulle kunna användas för modernisering också av andra regionala järnvägsbanor i landet. För vår del har vi planerna framme och kan snabbstarta, säger Karl-Johan Bodell.
Det råder regional enighet om järnvägssatsningen. Samtliga partier i regionfullmäktige står bakom de föreslagna satsningarna.