Annons:

Sök

Annons:

  • Unik hemestersatsning föll väl ut:

    Lars Rosander, Åke Bergh, Malin Albertsson, Jenni Leppelt, Åke Nilsson, Tommy Rälg och Tomas Söreling kan summera Hultsfredshemester som en positiv lösning för turistaktörerna mitt under coronapandemin. Foto: Ossian Mathiasson

  • Unik hemestersatsning föll väl ut:

    Turistkonsulten Jenni Leppelt och Malin Albertsson, turist- och informationschef på Hultsfreds kommun, berättar att turistaktörerna fick 5 000 besök via hemestersatsningen.

Unik hemestersatsning föll väl ut: "Slår alla rekord på att få genomslag"

Sommaren såg inte så ljus ut för turistaktörerna. Då klev Hultsfreds kommun in och bjöd kommuninvånarna på lokala upplevelseveckor under rådande coronapandemin.  
– Turistaktörerna fick 5 000 besök av kommunens invånare i somras, säger Malin Albertsson, turism- och informationschef på Hultsfreds kommun. 

Annons:

BakåtPausaPlayFramåt

Coronapandemin slog till med hård kraft under våren och satte stopp för många människors sommarplaner, något som givetvis resulterade i stora tapp för svensk turism. 

Hultsfreds kommun sökte vägar för att anpassa sig till att folk ”hemestrar” i sitt närområde eller åker iväg på kortare turer. 

I samarbete mellan Hultsfreds kommun och turistaktörer togs invånarkortet fram och gav alla kommuninvånare chansen att göra gratis besök på turistmål under åtminstone två veckor. 

Köpte biljetter och övernattningar

Hultsfreds kommuns nota för satsningen uppgår till drygt 1 250 000 kronor då de köpte biljetter till ett rabatterat marknadspris till tio besöksmål och övernattningar till nio boendeanläggningar. 

– Satsningen syftar till att stötta besöksnäringen där kommun, invånare och aktörer går samman under coronapandemin. Det är ramen för allting, säger Malin Albertsson och fortsätter:

– Några aktörer, till exempel dresscyklingen, valde att förlänga hemestern ytterligare med att man kunde nyttja sitt kort i ytterligare två veckor. Det blev lite mer tryck på vissa ställen och de vill att alla skulle få chansen att besöka deras besöksmål. 

"Något som man verkligen gillade"

Hultsfreds kommun skapade en webbsajt för att presenterade alla inblandade aktörer och la fokus på de sociala medierna. 

– Det är svårt att få folk att tycka till men det här var något som man verkligen gillade. Man gillade, kommenterade och engagerade sig. Vi fick förvånansvärt lite frågor, man tog det här till sig med hull och hår och fattade att det är en tillgång för att man som kommuninvånare kan göra det gratis, säger turistkonsulten Jenni Leppelt. 

Hemsidan hade 27 000 besökare under juni månad.

– För oss mätt är det ganska mycket om inte jättemycket. Vi har fått bra spridning på våra inlägg på sociala medier. Att få folk att gilla och kommentera är något som vi kämpar med i varje inlägg. Det är jättesvårt att hitta rätt men här var det inga svårigheter. 

"Gav hopp om att vi kan klara det"

Malin Albertsson berättar att kommuninvånarna gjorde över 5 000 besök på ett eller flera besöksmål. Älgparken i Kristineberg utanför Målilla och dressincyklingen från Björkudd i Hultsfred har varit de mest populära besöksmålen.

– Vi har kanske inte 5 000 enskilda kommuninvånare men det har gjorts över 5 000 besök av kommuninvånare. Vissa av dem kan ha återvänt men vi känner att det är en bra siffra utifrån vad vi förväntade oss. Det gick fort när arbetet kom igång och det är förhållandevis få saker som inte har fungerat, säger Malin Albertsson. 

Hultsfreds kommun har utvärderat satsningen tillsammans med turistaktörerna som på det stora hela är nöjda med resultatet. 

– Det har varit en bra insats och något som har hjälpt till i deras verksamheter. Vi gick in i en säsong som vi trodde skulle vara i stort sett förlorad, hemestersatsningen gav hopp om att vi kan klara det, säger Jenni Leppelt och fortsätter: 

– Under planeringsstadiet pratade vi om en vecka och det blev två veckor. Att det skulle bli ett sådant tryck på dressincykling var inget som vi kunde förutspå. Vi skulle kanske ha sett till att entrébiljetten var begränsad till att användas en gång per besöksmål. Det är inte mycket kritik men vi har fått saker som vi kan förbättras till nästa gång.

"Slår alla rekord på att ..."

Som aktör har man varit mån om att göra det bra för kommuninvånarna som har uppskattat satsningen. 

– Hur kan vi få våra invånare att bli goda ambassadörer? Vi har gjort olika insatser för att komma åt det men det här slår alla rekord på att verkligen få genomslag. Vi har skaffat ett stort antal bra ambassadörer inför kommande år. De kommer definitivt prata gott om besöksmålen till sina släktingar och vänner som ska komma på besök. Det är ovärderligt och kan ge bra effekter, säger Jenni Leppelt. 

Antalet gästnätter i Hultsfreds kommun minskade med 43 procent till och med juli i år jämfört med förra året.

– Förra året hade vi en peak på 62 000 nätter och vi väntar fortfarande på augustis siffror som inte har kommit än. Om man bara tittar på juli är det en minskning med 50 procent och utländska gäster minskade med 90 procent, säger Malin Albertsson och fortsätter:

– ALV:s stängning påverkade jättemycket på boendesidan. I det sammanhanget har inte hemestersatsningen löst allt men förhoppningsvis har det hjälpt till att skapa hopp, sammanhållning, stolthet och kämpaglöd tillsammans.

Unik satsning

Projektet är unikt i Sverige och Hultsfreds kommun verkar vara ensamma om detta upplägg med att stödja och stimulera kommunens besöksnäring. 

– Ingen annan kommun har gjort på det här sättet så det har påverkat i positiv anda för aktörerna. Invånarna har ringt och sagt att det har varit en bra satsning. säger Malin Albertsson. 

Kommunalrådet Lars Rosander (C) anser att besöksnäringen har stor betydelse för Hultsfreds kommun och tycker att satsningen föll väl ut. 

– Det gick snabbt från idé till beslut och vidare till genomförande. Ni (Jenni och Malin) har verkligen gjort ett bra arbete med att genomföra det, säger Lars Rosander. 

Oppositionsrådet Tomas Söreling (S) instämmer med föregående talare. 

– Det är jättebra gjort. Det har verkligen varit positivt och det är det här folk har pratat om i depressionens tid med pandemin. Det har varit en positiv signal. Jag själv hade förmodligen inte cyklat dressin om inte det här hade hänt. Jag har aldrig gjort det tidigare. 

Politisk enighet

Åke Nilsson (KD), vice ordförande i kommunstyrelsen, lyfter fram den politiska enigheten som en förklaring till att satsningen blev verklighet. 

– Det blev en kanongrej. Det hade räckt om ett parti hade tjurat och satt sig på tvären när man tar upp nya saker. Här är det inte direkt politik i det, vi kommer på något bra, säger Åke Nilsson. 

Tomas Söreling fyller i: 

– I stället för att sätta upp hinder så ser man möjligheterna, säger Söreling.

Åke Bergh (M), ledamot i kommunstyrelsen, är också nöjd. 

– Jag tycker att det är helt fantastiskt. Att drygt varje tredje kommuninvånare har nyttjat det är bra. Det har slagit rot och det ska ni ha all eloge för. Sedan att politiken har bistått det hela är också en del. Frågan är hur vi kan förvalta det och kanske fortsätta på något sätt. Det skapar en gemensam anda i kommunen som är viktig. 

Annons:

Ossian Mathiasson

ossian.mathiasson@dagenshultsfred.se

0703787116

Annons:

Annons:

Annons:

Kommentera

Annons:

LEDIGA JOBB

LEDIGA BOSTÄDER

VECKANS FRÅGA


Rösta Se resultat
Läs in fler nyheter

Annons:

Annons: