Ulf Månsson kom med beskedet att Swedbanks kontor i Hultsfred ska hålla dörren öppen två dagar i veckan från och med måndag. Foto: Ossian Mathiasson
I dag bjöd Ulf Månsson, kontorschef för Swedbanks kontor i Oskarshamn och Hultsfred, in till ett informationsmöte angående kontoret i Hultsfred.
Så ser nya uppläget ut
Han kom med ett glatt besked om att de öppnar upp kontoret med öppen dörr under två dagar – hela måndagen (10-17) och fram till lunch på onsdagen (10–13).
– I dag (onsdag) har vi en mjukstart med öppen dörr och från och med måndag nästa vecka är det igång. Övriga tider är bokade tider efter överenskommelse, säger Ulf Månsson och fortsätter:
– Den möjligheten har vi haft under hela perioden som vi har haft kontoret stängt. Vi har haft ett specialnummer in till kontoret som har stått på dörren. Man har fått boka tider. Vi vill följa Folkhälsomyndighetens rekommendationer och Swedbank gör det också.
Under de senaste sju månaderna har ingen personal pendlat mellan de två kontoren i Hultsfred och Oskarshamn.
– Där kan man tycka att det har varit lite konstigt att vi inte har kunnat skicka personal mellan kontoren men det ligger i bankens policy att vi inte ska resa mellan kontoren. Det har absolut ingenting med Hultsfred att göra. Vi har inte fått resa mellan kontoren, helt enkelt. Jag kan förstå att folk tycker att det är konstigt när man åker hit och dit men vi har valt att gå den vägen.
"Kunder har varit missnöjda"
Han berättar att det finns kunder som har reagerat på att dörren till kontoret har varit stängd i sju månader under den rådande coronapandemin.
– Kunder har varit missnöjda med att vi inte har haft dörren öppen. Det har jag full respekt för. Jag vill verkligen beklaga att det har blivit på det sättet. Vem kunde ana att det skulle bli så här 2020 med en pandemi, säger han och lägger till:
– Det har blivit mycket färre spontanbesök till kontoret för man sköter sådana bitar helt själv. Man kan tycka att öppettiderna med öppen dörr är begränsade men det flödet finns inte eftersom de fysiska besöken har minskat jättemycket.
Siktar ni på att utöka tiderna med öppen dörr framöver?
– Min bedömning är att vi inte kommer göra det. Däremot kommer vi lägga mycket kraft på att hjälpa våra kunder att utvecklas och utbildas när det gäller den nya tekniken. Det är möjligt att det kommer ta lite längre tid när man kommer in på kontoret men vi vill hjälpa till att utveckla kunderna.
Många har varit tveksamma till att ni ska öppna upp igen, vad säger du till dem?
– Vi kommer finnas kvar. Jag har inte läst så mycket kommentarer och Swedbank har valt hur vi ska agera under pandemin. Vi har öppnat upp och det finns inget annat än att vi ska ha öppet här i Hultsfred. För Hultsfred är det viktigt att kontoret öppnas för att Hultsfredsborna ska känna att de finns till. Det känns jätteroligt.
Vill nyanställa två personer
Swedbanks enhet i Hultsfred/Oskarshamn består av tolv medarbetare och banken är på jakt efter nya medarbetare.
– Vi är ute med annonsering efter nya anställda. Att få personal till att söka sig till Hultsfred, som inte bor här och har kompetens, är jättesvår om man inte bor här eller är beredd att flytta hit. Nu gör vi ett omtag i frågan och annonserar efter två kundrådgivare som ska användas i både Hultsfred och Oskarshamn. Jag hoppas att det ska bli färdigt under hösten. Det är en satsning i vår enhet.