Regeringen avslår både Region Kalmar läns och Hultsfreds kommuns överklaganden angående hastighetssänkningen från 90 till 80 km/h på riksväg 23/34. Foto: MostPhotos
Trafikverket beslutade för ett år sedan att sänka hastigheten på 111 mil väg runt om i landet. Många 90-vägar utan mitträcke fick hastighetsbegränsning till 80 kilometer i timmen. Riksväg 23/34, som passerar genom både Hultsfreds och Vimmerby kommun, berörs i allra högsta grad och har haft sänkt hastighet under det senaste året.
Hultsfreds kommun har tillsammans med Region Kalmar län och en privatperson överklagat Trafikverkets beslut om att sänka hastigheten på riksväg 23/34.
Därför avslår regeringen återgång
Nu har regeringen och infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) gett avslag på överklagandena Hultsfreds kommun, Region Kalmar län och en privatperson, som är missnöjda med att hastigheten har sänkts på riksvägen. Regeringen gör inga ändringar och följer Trafikverkets beslut rakt av.
”Det har inte framkommit några omständigheter i ärendet som föranleder regeringen att göra någon annan bedömning än den som Trafikverket gjort i det överklagade beslutet. Överklagandena bör därför avslås”, anger Tomas Eneroth som skäl för regeringens beslut.
Lars Rosander (C), kommunalråd i Hultsfreds kommun, har hela tiden varit tydlig med att han vill att den tidigare hastigheten (90 km/h) återinförs och konstaterar besviket att det inte kommer gå vägen.
– Det är uppenbart att man inte har tagit intryck av det vi har fört fram som argument. Visst blir både Hultsfreds kommun och regionen överkörda, säger Lars Rosander.
"Helt obegriplig motivering"
Hultsfreds kommun tycker inte att Trafikverket har visat att den aktuella sträckan skulle vara olycksdrabbad i stor omfattning och hävdar att underlaget saknar samhällsekonomiska bedömningar och utredningar kring alternativa lösningar.
Både kommunen och regionen tycker att variabla hastighetsskyltar som anpassar hastigheten efter trafiksituationen är ett mer lämpligt alternativ än fasta hastighetsregleringar.
Trafikverket menar att det inte går att bedöma olycksrisken för en enskild vägsträcka utifrån olycksstatistik för den aktuella vägen då underlaget är litet och osäkerheten stor.
– Jag är inte förvånad över resultatet men motiveringen är mycket förvånande och ögonhöjande när det sägs att det inte går att bedöma olycksrisken på en enskild vägsträcka utifrån olycksstatistik för den aktuella vägen. Att underlaget är litet är en helt obegriplig motivering, då det borde vara bra om underlaget är litet historiskt sett, säger Tomas Söreling (S), oppositionsråd i Hultsfreds kommun.
"Går på Trafikverkets linje rakt av"
Han reagerar också på att sträckan mellan Målilla och Hultsfred, som nu har 80 km/h, ska byggas om till 2+1-väg med 100 km/h som högsta tillåtna hastighet på sikt.
– Vi förstår att det jobbas förebyggande och det är såklart bra. Nu ska den aktuella vägen mittsepareras så det är ett starkt skäl till att det kunde ha varit kvar 90 km/h. När arbetet är klart ska det förmodligen bli 100 km/h, då ändras det igen. När det argumenteras utifrån en forskning hämtat utifrån hur det skulle kunna se ut då blir man fundersam på riktigt, säger Söreling och avslutar:
– Det är klart att regeringen går på Trafikverkets linje rakt av och jag tror inte det är nedlagt för mycket möda på att svara bättre, tyvärr.