Annons:

Sök
Så ser svenskarna på länet – två av tre småbarnsföräldrar planerar ALV-besök

Astrid Lindgrens Värld är ett väldigt starkt varumärke i Kalmar län. Foto: Ossian Mathiasson

Så ser svenskarna på länet – två av tre småbarnsföräldrar planerar ALV-besök

Vad är Kalmar län känt för? Det svaret får regionen i en ny Sifo-undersökning man låtit göra. Både Vimmerby, Hultsfred och Västervik är välkända orter utanför vårt eget län. 

Det har gått fyra år sedan förra gången, men nu har Region Kalmar län låtit göra en undersökning kring hur den svenska allmänhetens kännedom om Kalmar län, dess platser, besöksmål och evenemang är. 

Ett urval av drygt 1 500 personer mellan 20 och 79 år har deltagit i undersökningen, som visar att Öland, Kalmar, Vimmerby och Borgholm är de platser i länet som är mest kända. 

– Undersökningen ger oss värdefull insikt i hur väl vi lyckats kommunicera kring våra platser och evenemang. Tack vare att vi gör den återkommande kan vi se hur flera av våra orter och evenemang ökar både i kännedom och attraktivitet. Länets destinationer stöttar varandra och vi är högt på mångas önskelista när de ska planera semester, säger Oskar Lind, affärsutvecklare besöksnäring.

Astrid Lindgrens Värld, Glasriket, Borgholms slott, Kalmar slott och Solliden är de mest kända turistmålen. Det finns en tydlig korrelation mellan kännedom och besökta platser eller turistmål. 

Mest ökar kännedomen för Västervik, Vimmerby och Oskarshamn jämfört med för fyra år sedan. Lägst kännedom har befolkningen utanför länet om Högsby och Torsås.

Flest känner till ALV

Kalmar slott har gått om Glasriket som det mest besökta turistmålet i Kalmar län och slottet lockar besökare i alla åldrar. Ölands skördefest är det mest besökta evenemanget i länet.

Men Astrid Lindgrens Värld går också fortsatt starkt. Många planerar att besöka ALV de närmaste tre åren och så många som två av tre småbarnsföräldrar uppger att de har planer på att besöka ALV. Den siffran är markant högre än vid den förra undersökningen.

Astrid Lindgrens Värld är också det turistmål som flest har kännedom om. Läst kännedom har man om Virserums konsthall och Mönsterås kustväg. Förutom ALV har turistmålen i länet högst kännedom bland den äldre delen av befolkningen. 

Vimmerby och Hultsfred är de platser i länet som tydligast associeras med ett ord. För Vimmerbys del är det Astrid Lindgren och för Hultsfred är det festival. 

I åldersgruppen 30 till 49 år har flest kännedom om Hultsfred, vilket tydligt kan kopplas till Hultsfredsfestivalen. En signifikant skillnad finns också när det gäller Glasriket. En mycket stor andel, drygt hälften, av de unga uppger att de aldrig har hört talas om Glasriket. Motsvarade för åldersgruppen 66-79 år är en procent.

Kopplas ihop med mord

Västervik kopplas samman med idel positiva värdeord som Visfestivalen, sommar, kuststad och havet. För Vimmerbys del är det idel kopplingar till Astrid Lindgren och Astrid Lindgrens Värld. För Hultsfred är det festivalen och olika musikevenemang. Högsby har betydligt dystrare bild hos människor utanför länet. Högsby kopplas samman med "liten by, håla", Småland och "Mord".

Västerviks skärgård är också ett av de resmål som flest säger sig vilja besöka framöver. 

37 procent av besökarna i länet kommer hit för våra besöksmåls skull.

Annons:

Simon Henriksson

simon.henriksson@dagenshultsfred.se

076 815 45 71

Annons:

Annons:

Annons:

Kommentera

Annons:

LEDIGA JOBB

LEDIGA BOSTÄDER

VECKANS FRÅGA


Rösta Se resultat
Läs in fler nyheter

Annons:

Annons: