Annons:

Sök

Annons:

Pendeltågstrafiken dröjer – Wretlund replikerar:

Peter Wretlund (S), kollektivtrafiknämndens ordförande i Region Kalmar län, berättar att pendeltågstrafiken inte kan dra igång med en enda perrong och tycker att Anders Anderssons frågeställning var onödig. Foto: Privat

Pendeltågstrafiken dröjer – Wretlund replikerar: "Politiskt spel – han kan förutsättningarna"

Anders Andersson (KD) vill veta när tågen kommer stanna för på- och avstigning i Mörlunda. Nu ger Peter Wretlund (S) från majoriteten i Kalmar län svar på tal.
– Han (Anders) vet mycket väl att vi inte kan börja med en enda perrong. Vi måste ha mötesspåret i Rockneby klart först innan vi kan börja med de andra bitarna, säger Peter Wretlund, kollektivtrafiknämndens ordförande.

Annons:

Pendeltågstrafik är fullt möjligt att genomföras på Stångådalsbanan, enligt en utredning som har utförts på beställning från Region Kalmar län. 

Totalt kan det bli tio nya stopp på sträckan. Det handlar om Gullringen och Södra Vi i Vimmerby kommun och Mörlunda och Målilla i Hultsfreds kommun. Kalmar kommun väntas få fyra nya stopp: Hansa City, Lindsdal, Läckeby och Rockneby. Utöver det blir det stationer i Ålem i Mönsterås kommun och Ruda i Högsby kommun. 

Dagen före regionstyrelsens senaste sammanträde riktade Anders Andersson (KD) och Åke Bergh (M) flera frågor till majoriteten och Peter Wretlund (S), ordförande i kollektivtrafiknämnden. 

”När kommer tågen att stanna för på- och avstigning i Mörlunda? Vi utgår ifrån att man med ”grönt ljus” inte menar gult eller rött. Därför förutsätter vi att majoriteten har en tidplan som innebär att man vet när man tänker genomföra pendeltågstrafik. Med hänvisning till utredningen borde rimligtvis Mörlunda kunna påbörjas före övriga orter eftersom vi här redan nu har en plattform som möjliggör tåguppehåll", sa Anders Andersson och Åke Bergh då.

"Det har vi fått grönt ljus på"

Dagens Hultsfred har varit i kontakt med Peter Wretlund som förklarar varför de gick ut med information om att det är grönt ljus för pendeltågstrafik på Stångådalsbanan.

– Vi gav ett uppdrag till våra tjänstemän för att undersöka om det över huvud taget går att genomföra pendeltågstrafik. Det har vi fått grönt ljus på så vi vet att det kommer fungera men det kommer krävas att vi bygger ett mötesspår i Rockneby som är i enlighet med den överenskommelse som finns mellan kommunerna utmed Stångådalsbanan (Vimmerby Hultsfred, Högsby, Mönsterås och Kalmar), säger Peter Wretlund och fortsätter:

– Det gäller att föra samtal med kommunerna och hitta lösningar på perronger och sådana bitar. Vi har i alla fall fått klart för oss att det går att genomföra, nu gäller det att sätta igång med detta arbete och det har vi börjat göra vad gäller mötesspåret i Rockneby. Det är ett arbete på några års sikt. Här ser vi att det är fullt möjligt att genomföra pendeltågstrafik i en framtid. 

Anders Andersson (KD) vill veta när tågen på Stångådalsbanan börjar stanna vid Mörlunda station och tycker att majoritetens besked om grönt ljus måste tas på allvar. 

– Det gäller att kunna köra två typer av trafik på Stångådalsbanan, både regional trafik och pendeltågstrafik. Det som förvånar mig med Anders uttalanden är att han inte har haft någon annan uppfattning än oss, däremot tror jag att han blev lite tagen på sängen när vi gick ut och saluförde detta. Han vet mycket väl om att vi inte kan börja med en enda perrong. Vi måste ha mötesspåret i Rockneby klart först innan vi kan börja med de andra bitarna. 

"Kan förutsättningarna"

Wretlund förstår inte varför Anders Andersson lyfte frågan om tågstopp i Mörlunda med tanke på att han vet hur läget är. 

– Han kan förutsättningarna och har full kunskap kring situationen så jag blev väldigt förvånad att han väljer ut en enda station som utgångspunkt. Han vet att mötesspåret i Rockneby är en förutsättning för pendeltågstrafiken. Jag ser det bara som ett politiskt spel från hans sida. Men jag vet inte, det får stå för honom. Jag tycker i alla fall att det var väldigt, väldigt konstigt. Vi har varit eniga i nämnden och regionstyrelsen. 

När kommer pendeltågstrafiken dra igång?

– Vi måste först och främst ha ett mötesspår som gör det möjligt att mötas, då kan vi dra igång. Exakt när det blir i ett tidsperspektiv är väldigt svårt att säga. 

Vad tror du att pendeltågstrafiken kommer betyda i en framtid?

– Jättemycket, jag vill påstå att det kommer betyda allra mest för Vimmerby, Hultsfred och Högsby. Det skapar helt andra rörelsemönster och nya arbetsmarknadsmöjligheter på olika sätt. Det blir ett antal stopp i varje kommun. 

Annons:

Ossian Mathiasson

ossian.mathiasson@dagenshultsfred.se

0703787116

Annons:

Annons:

Annons:

Kommentera

Annons:

LEDIGA JOBB

LEDIGA BOSTÄDER

VECKANS FRÅGA


Rösta Se resultat
Läs in fler nyheter

Annons:

Annons: