Ett efter ett ställdes de tio UF-företagen inför juryn i syfte att få värdefull övning i att framträda och presentera sina företag.
Pulsen steg säkert när de berättade om sina affärsidéer, med förhoppningen att bli ett av tre UF-företag som nomineras till den åtråvärda titeln ”Årets UF-företag”, som koras på Företagargalan.
– Vi kanske också kan ge dem konstruktiv feedback, råd och tips som kan utveckla deras affärsidé, sa Pär Kågefors, kommunens näringslivsutvecklare.
– Vi vill också peppa dem att vara mer stolta över sina företag än de ofta är.
En nyhet för året
Att arrangera ett lokalt Idénäste är en gammal tradition. I år med den nyheten att fem av de tio UF-företagen väljs ut och ges möjlighet att komma tillbaka för att träffa juryn en andra gång i mars. När de kommit längre med sin verksamhet.
– Det känns trevligt, så får vi se hela deras arbete, säger Lotta Miss från DB Schenker som också ingår i juryn tillsammans med Martina Alexandersson, Frendo, och Melker Johansson delägare av New Generation, som själv drev UF-företag 2018.
– Jag var minst lika nervös, jag tycker att de gör fantastiska presentationer, säger Melker Johansson.
Fuck cancer
Cancerpärlan UF var ett av UF-företagen som presenterade sin affärsidé på fredagen. Företaget drivs av Stina Reinholdsson, Elis Nilsson, Noa Sandelius och Minas Diab.
– Vår affärsidé bygger på att vi ska vara där människor är, för att de lättare ska kunna köpa våra armband. Det är annars lätt att man tänker man ska köpa ett, men det blir inte av att man går in på nätet och beställer, säger Stina Reinholdsson, vd.
– När vi får ekonomi i det ska vi också ta fram mer exklusiva armband och tanken är att vi ska beställa fler bokstavspärlor, så vi kan stödja fler sjukdomar som diabetes och ALS, sa Noa Sandelius, marknadschef.
Vad tyckte då juryn om årets UF-företag?
– Det är många häftiga idéer, allt ifrån tavlor och frisör till ljus, krukor och närproducerade delikatesslådor. Man undrar hur de kommit på det här. Man blir avundsjuk och skulle vilja ha deras hjärnor, säger Lotta Miss.
– De är bara 16-18 år, jag är mäkta imponerad. Jag kan inte se att jag själv hade den kunskapen när jag var i den åldern, säger Pär Kågefors.
Driv och engagemang
Gemensamt för alla jurymedlemmar var att de tyckte årets elever kommit lite längre med sina UF-företag.
– De visar ett stort driv och engagemang. Det ser lovande ut, man ser att det finns en bra framtid för de här eleverna, sa Lotta Miss.
– Man får bara hoppas att de blir kvar i vår kommun, tillade Robin Körner.
Kloka ord UF: Sundus Ismael, IM-programmet vars affärsidé är tavlor med tänkvärda citat.
Ljus & Cement design UF: Hanna Gunnarsson, SA. Egengjorda ljus och cementkrukor.
Frisör AS UF: Amar Samo, VO. Hemklippning.
Livliga armband UF: Dijon Zenelaj, NA. Armband som påminner oss att ta vara på tiden.
Delikat UF: Melvin Axelsson, Melvin Madsén och Oliwer Pihl, EK. Erbjuder delikatesskorgar innehållande delikatesser från närområdet.
Cancerpärlan UF: Stina Reinholdsson, Elis Nilsson, Noa Sandelius och Minas Diab, EK. Affärsidé att pärla fuck cancerarmband. Del av vinsten går till Barncancerfonden.
Santos Mysterybox UF: Pontus Carlsson och Salim Alfnikher, EK. Köper in fotbollströjor direkt från fabrik och kan på så sätt köpa in dem billigare, för att sälja dem i mystery boxformat.
Greenpackage UF: Kenneth Markström och Kim Karlsson, EK. Genom våra exklusiva materialpåsar, som även är hållbart tillverkade, vill vi erbjuda företag, kommuner och hushåll en chans att sponsra deras logotyper. Matavfallspåsen är gratis för att nå hushåll som är i behov av sortering.
Purely green UF: Adam Waxegård, Albin Ingemarsson och Gestur Wuopio Bornmarker, IN. Redskapshållare som håller diverse redskap. Hållaren placeras på sidan av skottkärran så man enkelt kan lägga dit och ta bort sina redskap.