Per Rosander är övertygad om att vi bara sett början på besöksnäringen i vårt område. Nu har han startat företaget Outdoor Experience Småland där han erbjuder människor att uppleva vildmarkslivet.
Foto: Lotta Madestam
Vi träffas med skogen och sjön som utsikt. Två viktiga delar i Per Rosanders företagsidé, som blev verklighet nyligen. Tanken föddes egentligen redan för två år sedan, när pandemin bidrog till att vi tänkte om och fick ett annat mindset, menar han.
– Vi började få ett otroligt sug efter att få komma ut i den riktiga naturen och få göra sådana här upplevelser i mindre grupper, säger Per Rosander från Blåsmålen en bit utanför Virserum.
”Låg-tröskel-aktivitet”
Framför allt norr över är man otroligt mycket bättre på att ta vara på naturen och skapa bra aktiviteter, anser han. Samtidigt blir det lätt ganska stora grupper och som en löpande bandgrej nästan, enligt Per Rosander, som ville skapa en som han kallar det ”låg-tröskel-aktivitet”. Det vill säga att han har alla grejer som behövs och att besökarna kommer till honom.
– Jag brukar säga att oömma kläder och bra skor är det som behövs. Sedan vill jag visa allt som är så fantastiskt med Småland. Allt vi har här med våra barr- och lövskogar, vi har vårt odlingslandskap som är väldigt småbrutet, vi har ett ganska kuperat landskap och alla vatten på det.
Avskilt och skyddat ställe
Per Rosander äger just en sådan plats, mellan Virserum och Stenberga vid sjön Hjorten. Ett avskilt och skyddat ställe som står för just allt det som han tycker är så fantastiskt med Småland.
– Där har jag ett tipitält och jag har byggt upp ett bra utomhusbord, med hjälp av återbruksmaterial från ett gammalt loggolv, givetvis en lägereld med sittstockar och det är utrustat med muurikka, grillgaller och så är jag med som guide under vistelsen. Hur länge avgör besökarna.
Satt ihop olika paket
Han har satt ihop olika paket, olika långa och med olika innehåll, där naturen är den gemensamma nämnaren. Där det finns tid till vandring, fiske eller att paddla.
– Jag hoppas att jag ska få ut de som inte har någon vana i naturen, få dem att upptäcka vildmarkslivet.
Per Rosander anser att det finns en väldigt stor grupp människor i Sverige, och även i våra grannländer, som är oerhört aktiva, men de bor i storstäder och vill göra meningsfulla aktiviteter på helgerna eller på semestern.
– Aktiviteter som de kan berätta om, ”vi gjorde det här och det här och det var så häftigt. Vi var helt själva och hörde en massa ljud på natten. Vi vet inte om det var rådjur eller vildsvin. Det var nästan lite läskigt, men vi låg i tält så det kändes bra”, återberättar han hur det skulle kunna låta efteråt.
– Det finns en jättestor kundgrupp där, tror jag. Som ser det som rekreation, istället för att åka på spa, och man gör det tillsammans i sin lilla grupp, säger Per Rosander.
Vad har du fått för respons på företagsidén?
– Otroligt positivt. Folk säger att det är kul att någon vågar göra något plus att flera turistorganisationer har sagt att det är helt rätt i tiden och att jag prickar in alla punkter som de ser i trenderna. Som att den kommande turisten i vårt område är nyfiken och vill lära sig saker, man vill ha det exklusiva i att vara ensam och man vill uppleva det på riktigt med bra värdskap.
"Har bara sett början"
Per Rosander har startat företaget Outdoor Experience Småland. Premiären blir i maj och redan har bokningarna börjat komma in. Där grupperna skiljer sig åt: familj med barn, kompisgäng som träffas ett par gång per år och tre par i 65-årsåldern som gör aktiviteter ihop.
– Jag är övertygad om att vi bara sett början på besöksnäringen i vårt område, att det är den absolut mest växande branschen här omkring, som vi kan utveckla och göra något väldigt bra av. Jag ser en jättemarknad, säger Per Rosander som flera gånger upprepar ordet ”tillsammans”.
Dels mot bakgrund av att han är medlem i samarbetet Smålands Trädgård, som avser huvudsakligen Virserumsbygden samt Skirö, Nye, Näshult och Stenberga. Byarna samarbetar för att stolt kunna visa upp vad denna del av Småland har att erbjuda.
– Det finns mellan åtta och tio miljoner tyskar som har Sverige och Småland som topp tre besöksmål. Så det vi ska göra tillsammans, är att få gästerna att komma hit till vårt område med hjälp av kvalitativa produkter. Då finns det också bra möjligheter att kunna bo och verka här.