Annons:

Sök

Annons:

  • Nu utökas servicen ytterligare – då börjar butiken hålla öppet

    Idag togs beslutet att bemanna Järnforsens Livs två dagar i veckan med hjälp av ideella krafter. Foto: Lotta Madestam

  • Nu utökas servicen ytterligare – då börjar butiken hålla öppet

    Andreas Hjalmarsson är en av de trogna kunderna i Järnforsens Livs. Foto: Lotta Madestam

  • Nu utökas servicen ytterligare – då börjar butiken hålla öppet

    Tom Frödeberg är nöjd med starten. "Butiken har runt 50 kunder per dag, kanske till och med lite mer", säger han. Foto: Lotta Madestam

  • Nu utökas servicen ytterligare – då börjar butiken hålla öppet

    Anne-Charlotte Cederberg och Carl-Olof Lundgren vid invigningen av Järnforsens Livs den 2 september. Foto: Lotta Madestam

Nu utökas servicen ytterligare – då börjar butiken hålla öppet

Idag bestämdes att ta nästa steg med Järnforsens Livs. Servicen utökas genom att den obemannade butiken bemannas vissa dagar i veckan.
– Det känns lite fel att man ska utelåsa ett antal människor som inte kan hantera det här, säger Calle Lundgren.

Annons:

Vid ett möte på fredagen bestämdes att Järnforsens Livs inte förblir enbart obemannad, utan den kommer vara bemannad tre timmar tisdagar och fredagar om det finns ett behov. Med start den 7 november.

– Då kan man betala med sitt kort, då behöver man inte ha telefon, vi hjälper till med scanningen, så blir det som i en vanlig affär, säger Calle Lundgren, ordförande i Järnforsen Utveckling Ekonomisk förening som skapade förutsättningarna för en butik på orten, med hjälp av mycket ideellt arbete.

Hur löser ni den servicen?

– Det blir ideellt arbete, några stycken som kommer jobba med det. Det finns inte utrymme att ha folk anställda.

Redan vid invigningen var förhoppningen att kunna ta det här som ett nästa steg. Nu blir det verklighet.

– Det känns lite fel att man ska utelåsa ett antal människor som inte kan hantera det här. Vid premiären blir det dessutom drop-in-fika på Violen, så det blir som en samlingspunkt där man kan sätta sig och prata lite. Det kan bli en fortsättning även övriga öppetdagar.

500 registrerade kunder 

Järnforsens Livs invigdes den 2 september. Omgående visade ortsborna sin tacksamhet över möjligheten att äntligen kunna handla på hemmaplan igen.

Så här långt har runt 500 registrerat sig.

– Det är ju en sak att registrera sig, en annan att verkligen handla där. Det kan ju vara nyhetens behag och de som bara är hemma tillfälligt, men jag upplever att man tycker det är väldigt positivt att vi fått en butik på orten, säger Calle Lundgren.

Var tionde minut

Inledningsvis besöktes butiken av en kund var tionde minut, nu har det planat ut lite, till en nivå som "det ska vara på", enligt Tom Frödeberg som driver butiken via Matöppet i Kvillsfors.

– Vi är nöjda, butiken används frekvent och eftersom den är öppen dygnet runt får vi in kunderna hela tiden. Vi har inte jättemycket statistik eftersom det gått så kort tid, men det är runt 50 kunder per dag, kanske lite mer. Som sagt vi är nöjda, säger han. 

Helt smärtfritt har det dock inte gått, erkänner Calle Lundgren, utan det har varit en del ”uppstartsproblem” för kunderna när det kommer till att handla med telefonerna.

– Vi har haft en del möten för att lösa det med ägarna till systemet. Det har man jobbat på och ett annat problem är ju som sagt att alla inte ens har en smartphone. Därför utvecklar vi det vidare.

Trogen kund

Andreas Hjalmarsson är en trogen kund, som bor på orten.

– Vi handlar det vi kan, det som finns i butiken. Det som inte finns här köper vi i Kvillsfors, vi vill gärna stödja det lokala för vi vet att det är tufft på landsbygden, säger han.

Vad handlar ni mest?

– Mjölk och knäckebröd, pålägg, godis och läsk.

Eva Widegärd bor också på orten, hon vill dock inte kalla sig trogen kund, utan det blir mest stödköp av naturliga skäl.

– Jag jobbar på Matöppet, så jag handlar där. Men det är ju jättebra med en butik när man saknar något. Den är viktig och det har gjorts ett jättefint jobb med butiken, den är bra för samhället så inte alla behöver åka för att handla.

Annons:

Lotta Madestam

lotta.madestam@dagenshultsfred.se

073 848 65 05

Annons:

Annons:

Annons:

Kommentera

Annons:

LEDIGA JOBB

LEDIGA BOSTÄDER

VECKANS FRÅGA


Rösta Se resultat
Läs in fler nyheter

Annons:

Annons: