På Hultsfreds gymnasium finns det i år sju UF-företag, som fått den fina möjligheten att presentera sina företag i ett lokalt Idénäste. Dagen ger eleverna värdefull övning i att presentera sina idéer och få feedback från en näringslivsjury, så de kan finslipa på sina affärsidéer.
– Det gick bra, de var snälla och gav oss idéer om var vi kan stå och sälja och hur vi kan förbättra våra produkter, sa Stella Sugira, som driver Pop Up Café UF tillsammans med tre klasskamrater.
Tar ni med er något särskilt tips ifrån juryn?
– Ja, att vi kan plocka ihop en korg med produkter.
Imponerade på juryn
EMS Candles UF presenterade sina egengjorda ljus där eleverna återanvänder ljusstumpar och vekar för att göra nya ljus som doftsätts efter säsong.
– Vi har varit på Astrid Lindgrens höstmarknad och det gick över förväntan. Vårt mål är att sälja minst 100 stycken, sa Emilia Ekeberg.
Juryn imponerades av att eleverna återanvänder ljus och vekar och att man köper formar, bland annat gamla koppar på Erikshjälpen, och att man på så sätt stöttar både återbruk och välgörande arbete.
– När de berättade om företaget var det jättebra, och det blev 100 gånger bättre när vi fick se ljusen. Men vi saknade en logga på påsarna, skickade juryn med som feedback.
Vad säger ni om årets UF-företag efter att ha fått affärsidéerna presenterade för er?
– Vi är imponerade av det vi fått se, det är vi varje år på olika sätt, sa Lotta Miss, distriktschef på DB Schenker.
I år är det något färre UF-företag, jämfört med tidigare år.
– Även om det är färre så är det häpnadsväckande när man får företagen presenterade för sig och får se produkterna, sa Pär Kågefors, näringslivsutvecklare på kommunen.
– Vi har en UF-företagare som bara varit i Sverige i 16 månader och lärt sig språket imponerande bra. Vinningarna är större än att de bara testar på näringslivet, sa Frederika Svensson, näringslivssamordnare på kommunen.
Innan jul offentliggör juryn vilka tre UF-företag som nomineras, varav en vinnare kommer tillkännages och får motta pris som "Årets UF-företag” vid Företagargalan.
Vad tror ni om möjligheten att bli nominerade?
– Det skulle vara spännande, men vi är nöjda ändå med vår presentation och vi jobbar för att utvecklas och lära oss mer, sa Stella Sugira, vd på Pop Up Café UF.
UF-företag på Hultsfreds gymnasium
Sweet Candle UF: Emmy Karlsson Nellie Munthe Stina Reinholtsson, ekonomiprogrammet.
Affärsidé: Säljer egna dekorerade ljus
Bakligan UF: Rasmus Henriksson och Sebastian Lööv, IMivis
Affärsidé: Bakar fröknäcke som paketeras snyggt och säljer, kan användas som knäcke med god ost på eller som ett nyttigare alternativ till chips.
Oishi UF: Anh Dao Tuan, IMA
Affärsidé: Torkar frukter, äpple, päron, som kan ätas som tillbehör till youghurt/fil eller som snacks. Paketerar dem och säljer.
Stickermania UF: Akim Rezskiy, IMA
Affärsidé: Säljer stickers som gör dina prylar t,ex, datorer, telefoner mer personliga och glada!
Pop Up Café UF: Stella Sugira, Reem Matar, Lujain Matar och Elina Rosenqvist, SA 22
Affärsidé: Erbjuder prisvärd fika utifrån den plats de Poppar upp vid. Hembakat och hållbart samt med viss anknytning till elevernas bakgrund.
EMS Candles UF: Molly Gustavsson, Emilia Ekeberg och Shibere Lindblom, BF21
Affärsidé: Gör egentillverkade ljus med säsongsanpassad doft. Hållbart och kreativt för att passa till unga som gamla.
Nailed by Maja UF: Maja Rydh, BF21
Affärsidé: Att vidareutveckla hobbyn att måla och sälja lösnaglar utifrån olika färgtema och mönster.