Mattias Wärnsberg (S) begär i en skrivelse att Kustpilen-tågen ska stanna i Mörlunda.
Foto: MostPhotos
Att tågen på Stångådalsbanan bara swishar förbi Mörlunda vill Mattias Wärnsberg förändra. Han är ledamot i fullmäktige i Hultsfreds kommun, ledamot i Region Kalmar läns regionfullmäktige och bosatt i Tillingeby utanför Mörlunda. Han påverkas i allra högsta grad av att tågen inte stannar på Mörlunda.
”Mörlunda ligger mellan två stationer (Berga och Hultsfred) och det är cirka 20 kilometer till vardera station. Bussanslutningarna är inte de bästa och under lördagar och söndagar har Mörlunda inte några bussförbindelser alls”, skriver Mattias Wärnsberg i sin skrivelse till Region Kalmar läns kollektivtrafiknämnd som även har skickats till kommunstyrelsen i Hultsfreds kommun för kännedom.
"Krävs inga investeringar"
Wärnsberg begär att kollektivtrafiknämnden förhandlar med Trafikverket i syfte att redan nu möjliggöra tågstopp i Mörlunda.
”Perrongen är anpassad för nuvarande tåg och det krävs inga investeringar eller ökade personalkostnader för att ordna detta. Eftersom det finns luft i tidtabellen mellan Hultsfred och Berga kommer ytterligare ett uppehåll inte innebära att den totala restiden mellan Kalmar och Linköping påverkas”, skriver Wärnsberg.
Ett stopp i Mörlunda skulle kunna bli verklighet vid tidtabellskiftet i juni nästa år om förhandlingarna går vägen, enligt Wärnsberg.
Införandet av lokaltåg mellan Kalmar och Vimmerby finns med i Region Kalmar läns framtidsplanering.
”Tyvärr ligger dessa planer långt fram i tiden då Trafikverket först måste rusta upp banan och investera i fler mötesstationer för att kunna utöka trafiken”.