En pressträff var passande förlagd till stationshuset i Hultsfred. Där mötte en tv-skärm med texten ”Inga avgångar” och Muharrem Demirok kunde luttrat berätta om sin morgon och planerna på att åka tåg till Hultsfred.
– Det gick sådär. Med 40 minuters varsel fick jag beskedet att tåget från Linköping till Hultsfred var inställt. Att jag blev kvar på den kalla perrongen i Linköping är inget unikt, det drabbar alla. Det påverkar vardagen för människor, det påverkar människors möjligheter att leva och bo där de vill och det påverkar näringslivet. Jag fick lösa det med bil istället, sa han ironiskt.
Vill satsa 150 miljarder kronor
Passande med tanke på hans budskap, att det kraftigt eftersatta underhållet på svenska vägar och järnvägar orsakar förseningar och inställda resor i hela landet. Vilket drabbar alla, från privatpersoner till svenskt näringsliv.
Därför vill Centerpartiet satsa på något man valt att kalla Sverigelyftet.
– Vi vill satsa 150 miljarder kronor på att rusta upp landets vägar och järnvägar under en tioårsperiod, sa han.
– Inte bara i våra storstäder, utan över hela landet. Ofta är det runt de mindre orterna som det största underhållsbehovet finns, betonade Demirok som vill finansiera satsningen med lånade pengar eftersom underhållsskulden blir större för varje dag som går.
Lokala företag beskrev verkligheten
Muharrem Demirok, som varit partiledare i drygt ett år, är ute på en två dagar lång Smålandsturné i syfte att presentera Sverigelyftet, som är hans och Centerpartiets första stora reformpaket.
– Under mitt besök i Hultsfred har jag träffat representanter från flera transporttunga verksamheter som alla har beskrivit den verklighet de lever i, med svårigheter att få hit kompetens, svårt att upprätthålla transporterna och öka verksamheten.
– Så de har skickat med mig två saker: se till att saker och ting händer nu, investera i infrastrukturen och se till att det blir långsiktigt, så det håller över tid.
Stångådalsbanans framtid
Stångådalsbanan är en av de delar som behöver vara med i paketet, framhöll Muharrem Demirok.
– Ska det funka att resa hållbart måste det finnas spårbunden trafik också. Så de här 150 miljarderna som vi föreslår är inget vi bara plockat ur fickan, utan något som Trafikverket har konstaterat. Svensk underhållsskuld är idag 150 miljarder kronor.
Hur stor del av pengar som kan komma Kalmar län till del, om fler partier hoppar på tåget och satsningen blir verklighet, kunde dock inte Muharrem Demirok precisera.
– Jag är inte den som kommer avgöra exakt hur mycket som kommer gå till vilken del av landet, utan vi har varit tydliga med att det inte får vara så att de större städerna och tätorterna roffar åt sig av pengarna.
Exklusivt besök i Hultsfred
Under de här två dagarna gästas en handfull kommuner i Kalmar län, där Hultsfred är en av dem som fick exklusivt besök. Utöver representanter från näringslivet träffade han också lokala och regionala partikamrater.
– Det är vi glada för, just infrastrukturen med vägar och järnvägar är viktig, så det är bra att vi fått ha det här samtalet idag, sa kommunalrådet Lars Rosander.
Rosade kommunens framåtanda
Det var däremot långt ifrån första gången han besökte Hultsfred, även om han aldrig varit på festivalen, erkände han lite skamset.
Som Linköpings tidigare kommunalråd har han samarbetat en hel del med Rosander och han passade på att rosa Hultsfreds kommun.
– Jag har fått en snabb guidad tur, vi har pratat lite om de svårigheter många kommuner står inför, men också om framtidsutsikter. Det känns ändå tryggt med en kommun som lyckats hålla blicken på morgondagen och det ljusa istället för att fastna i elände. Det verkar finnas en framåtanda här som jag tycker fler kommuner borde ta efter, sa han vid sitt besök.