Lars Rosander (C) var glad över rankinglyftet som Hultsfred fick i Svenskt Näringslivs genomgång av företagsklimatet.
Foto: Simon Henriksson
Under onsdagen släppte Svenskt Näringsliv sin årliga ranking över företagsklimatet i landet. Rankingen baseras på den enkät som presenterades i våras och där Hultsfreds kommun förbättrade sitt sammanfattande omdöme från 3,3 till 3,4.
Totalt 103 företag i kommunen har svarat på enkäten.
"Hultsfred gör länets största förbättring av företagsklimatet jämfört med 2023. De flesta parametrar pekar i rätt riktning. Tjänstemäns- och politikers attyder, dialog samt service och bemötande är särskilt glädjande att se att utvecklingen går åt rätt håll", skriver Svenskt Näringsliv i sin rankingkommentar.
Hultsfreds kommun fick sin bästa placering i mätningen sedan 2021. Hultsfred plockade in 33 placeringar och gick från plats 213 förra året till plats 180 i år.
– Det är ett stort steg uppåt, men vi är naturligtvis inte nöjda. Vi vill ännu mer uppåt, men det känns som ett steg i rätt riktning. En hel del parametrar blir bättre och sedan finns det parametrar som är väldigt svåra för oss att påverka, säger kommunstyrelsens ordförande Lars Rosander (C).
"Kan inte följa det slaviskt"
Ingen av de 15 parametrarna i Hultsfred tappade man på. Sämst placering får kommunen på mobilnät och bredband samt otrygghet och påverkan av brottslighet. Där är man verkligen i botten. Även vägnät, tåg- och flygförbindelser, är jobbig läsning.
– Vi försöker göra vad vi kan och vi har gjort förbättringar inom många områden och tagit många steg, men vi vill ännu högre upp.
Vad tycker du är ett rimligt mål att sikta på?
– Jag vill inte uttala mig om något sådant. Det handlar inte bara om vad vi gör, utan det är också i relation till andra. Vi kan inte följa det här slaviskt för andra kanske förbättrar sig ännu mer, men det är en indikation på vad företagarna tycker från år till år.
Vad ser du för förklaringar till att det är bättre än de senaste åren?
– Vi har haft fokus på flera av de här frågorna, inte minst politikers och tjänstemäns attityder. Även upphandling och konkurrens från kommunen. Det här beror förhoppningsvis på att vi jobbat med de här punkterna och att det resulterar sig. För många kommuner ligger fortfarande bättre, men det är åt rätt håll.
För stort fokus på rankingen?
Lars Rosander (C) anser att det kan bli lite för stort fokus på den här rankingen.
– Det blir lite hauss kring det och vi ska inte ha för stort fokus på det. Andra kommuner kan göra ännu större framsteg än vad vi gör och då påverkas rankingen av det. Vi har andra mätningar, exempelvis NKI-mätningen, som kanske är en viktigare metod. Då handlar det om dem som varit i kontakt med oss och sett nyttan av det vi gör. Men det är alltid tillfredsställande när det går åt rätt håll och vi är nöjda med den här ökningen.
Svenskt Näringsliv anser i sin analys att kommunen måste fortsätta att jobba med dialog, information och attityder från tjänstemän.