Många nyckelpersoner fanns på plats för ett seminarium i Valhall i Hultsfred.
Foto: Pressbild
Det hela handlar underhållet av järnvägen mellan Nässjö och Oskarshamn. Den föråldrade benämningen Bockabanan ska bort och ersättas av det nya namnet Höglandsbanan.
Regionerna och kommunerna som berörs är beredda att arbeta för att förvalta och utveckla järnvägen, där godstrafiken står högst upp på den gemensamma agendan. Föreningen Astrid Lindgrens Hembygd fick redan för snart tio år sedan i uppdrag av kommunerna längs järnvägen att arbeta med att främja miljövänliga transporter.
Sedan dess har föreningen arrangerat studieresor och seminarier, skrivit remissyttranden och arrangerat 150-årsjubileum. Med hjälp av experter har också ett underlag för återupptagen persontågstrafik och förutsättningar för utvecklad godstrafik för banan tagits fram.
– Det är dags för oss att lämna över stafettpinnen. Nu är det upp till våra kommuner, regioner, Trafikverket och övriga myndigheter att fortsätta göra fotarbetet. Detta är inte ett slut, utan en början på den fortsatta diskussionen, säger Jennie Leppelt, ordförande i föreningen, i ett pressmeddelande.
Seminiarum på Valhall
I onsdags hölls ett seminarium på Valhall i Hultsfred kring banans framtid. Ett flertal politiker och tjänstemän från de två regionerna samt kommunerna Nässjö, Eksjö, Hultsfred, Högsby och Oskarshamn fanns på plats. Även representanter från näringslivet, Trafikverket och Eksjö Garnison/Ing 2 närvarade.
Beskedet från Trafikverket var att järnvägen är i gott skick. Elektrifieringen av Nässjö-Eksjö går enligt plan med beräknad byggstart 2026. Resten av banan underhålls utifrån dagens behov och krav och blir successivt bättre.
– För större insatser krävs långsiktig planering och ett politiskt arbete för att uppmärksamma banan. Behoven och vilka åtgärder som krävs måste komma underifrån och föras in i den nationella transportplanen för att bli ett prioriterat uppdrag hos oss, säger Peter Sieurin på Trafikverket.
Förslag om omlastningsterminal i Hultsfred
Visionen från Astrid Lindgrens Hembygd är en restid på tre timmar mellan Oskarshamn och Göteborg. Representanterna var överens om att godstrafiken är det som man behöver trycka på i nationella sammanhang. Näringslivet representerades bland annat av Vida och Ikea Industry. Under mötet framkom ett konkret förslag om en omlastningsterminal med lossning och långa spår placerad i Hultsfred.
– Vi behöver frakta stora volymer i framtiden och om det är möjligt att använda järnvägen kommer vi att göra det, säger Fredrik Nilsson, logistikchef på Vida.
Claes Wetterström, utvecklingschef på Ing2, påminde också om det ansvar som myndigheter och civilområden har att leva upp till med anledning av Sveriges inträde i Nato. Vid storskaliga operationer eller övningar kan järnvägen spela en betydande roll.
– Nato kommer att testa vår förmåga. Det är upp till Sverige att vi klarar det. Det är inte Försvarsmakten som gått med i Nato, detta berör oss alla, säger han.