Annons:

Sök
Partiet vill se förändring av bildregeln i alkohollagen:

Anna-Karin Fondberg, Lars Engsund, Niklas Gustafsson, Susanne Nordström, Marie Nicholson och Henrik Dunge deltog vid Moderaternas och Sveriges Bryggeriers besök på Åbro Bryggeri i Vimmerby. Foto: Privat

Partiet vill se förändring av bildregeln i alkohollagen: "Bör uppdateras"

Moderaterna anser att bildregeln i svensk alkohollagstiftning är föråldrad. Partiet har lagt en motion för att få till en förändring och var nyligen på besök på Åbro Bryggeri i Vimmerby.

Marie Nicholson besökte nyligen sin tidigare hemstad Vimmerby och Åby Bryggeri tillsammans med riksdagskollegorna Susanne Nordström och Lars Engsund och Anna-Karin Fondberg från Sveriges Bryggerier. En av punkterna som Moderaterna tog upp var bildregeln i svensk alkohollagstiftning som partiet har motionerat om att förändra.

– Jag, Susanne och Lars har skrivit en motion där vi önskar att man ser över bildregeln och den svenska alkohollagen, säger Marie Nicholson (M).

"Främjar folkhälsan"

Bildregeln innebär att vid marknadsföring av alkohol i en kommersiell annons får bilder bara återge varan eller råvaror som ingår i varan.

– Bildregeln bygger på att man inte får visa både alkohol och mat i en annons utan man får bara visa varan eller ingredienserna som ingår i varan. Vi har alkohollagen som är allomfattande, det vill säga att all marknadsföring ska vara särskilt måttfull. Det är inte den regeln vi vill ta bort. Vi vill ta bort regeln som säger att du inte får visa något annat än drycken. Vi tycker att det främjar folkhälsan att man föreslår alkohol till mat, ger förslag på vad som passar till en maträtt och uppmuntrar alkohol som komplement till en måltid, säger Anna-Karin Fondberg.

Marie Nicholson (M) lyfter en uppmärksammad dom där ölbryggeriet Poppels förlorade rätten att marknadsföra en öl med kamomillblommor i bakgrunden trots att just kamomill var en av ingredienserna. 

– Anledningen var att blommorna var ur fokus och inte tydligt gick att särskilja från andra vita blommor. Jag tycker att det blir orimliga proportioner, säger Marie Nicholson. 

"Bör uppdateras"

Nicholson tycker att bildregeln är föråldrad och ger svenska företag sämre möjligheter till att konkurrera med närliggande länder.

– Förutom att man kan prata om huruvida det är sunt eller inte så handlar det om att svenska bryggerier konkurrerar med bryggerier från andra länder. Det vi nås av på sociala medier kan lika gärna komma från Tyskland eller England där det finns en annan lagstiftning. Jag tycker att bildregeln bör uppdateras för att bättre överensstämma med närliggande länders lagstiftning. Jag tror ingen svensk konsument dricker mer för att man ser att det är en maträtt i bakgrunden, säger Marie Nicholson.

Anna-Karin Fondberg igen:

– Det blir ihåligt när man inte får visa upp det i sitt sammanhang. Vi vill att man går samma väg som med danstillståndet som har förändrats, säger Anna-Karin Fondberg.

Hur ser du på att Moderaterna engagerar sig och lägger en motion? 

– För oss är det oerhört viktigt. För de flesta är det ganska svårt förstå, men Moderaterna har varit öppna och satt sig in i problematiken, säger Anna-Karin Fondberg. 

"Hel del klurigheter i svensk lagsitftning"

Marie Nicholson anser att det finns ett arbete att göra framöver.

– Vi har en hel del klurigheter i svensk lagstiftning som är ett arv från en svunnen tid och som vi behöver se över och uppdatera. Det är en stor översyn av alkohollagstiftningen på gång och det finns ganska många delar som man skulle behöva ses över, säger Nicholson. 

Hur ser du på chanserna att bildregeln förändras?

– Vi sitter i majoritet och vår främsta möjlighet att påverka är att göra det internt i partiet och det är ett arbete som pågår. Det finns också en grupp som arbetar med frågor för att gynna bryggerinäringen i Sverige och det vill vi fortsätta med, säger Nicholson.

Åbro Bryggeris vd Henrik Dunge ser positivt på partiets tankar. 

– Det är vettiga tankar och vi har kämpat med de här bitarna i flera år. Man blir frustrerad när man inte får göra någonting och inte vad som är godkänt och vad som inte är godkänt. Systembolaget gör reklam med både dryck och mat. Jag vill att man förenklar för att det blir klarare regler för alla, säger Henrik Dunge.

Annons:

Ossian Mathiasson

ossian.mathiasson@dagenshultsfred.se

0703787116

Annons:

Annons:

Annons:

Kommentera

Annons:

LEDIGA JOBB

LEDIGA BOSTÄDER

VECKANS FRÅGA


Rösta Se resultat
Läs in fler nyheter

MEST KOMMENTERAT

Annons:

Annons: