Hur många tåg kommer kunna gå mellan Kalmar och Linköping i framtiden?
Foto: Lotta Madestam
I minnesanteckningarna från mötet mellan KLT och Trafikverket står det klart och tydligt att det statliga bidraget för Stångådalsbanan på 18 miljoner kronor kommer att dras in som en rak effekt av regeringens budget.
Beskedet fick majoriteten i regionen att koka – och samma dag tvärvände Trafikverket och menade att något beslut inte alls fattats. Tre dagar senare skickade ansvarige chefen Andreas Hällbrant ett mejl där innehållet i stort sett är helt motsatt i jämförelse med minnesanteckningarna.
– Det som gäller är det som står i förtydligandet. Vi är i en utmanande situation om anslagen, men inga beslut är tagna.
I minnesanteckningarna från mötet står det ju tydligt att stödet kommer dras in.
– Det är förtydligandet som gäller.
Varför uttryckte ni er som ni gjorde i minnesanteckningarna?
– Det är förtydligandet som gäller. Sedan är det olyckligt att det inte framgår att det inte fattats något beslut i minnesanteckningarna.
Ska man se förtydligandet som en efterhandskonstruktion?
– Man ska läsa det som en helhet tänker jag, både minnesanteckningarna och förtydligandet.
"Nu ligger inget förslag"
Bakgrunden är att Trafikverket inte tilldelades den summa på det här området som man begärt i regeringens budget. Myndigheten såg behov av 1,2 miljarder, men fick 200 miljoner mindre än så. I minnesanteckningarna står det att Trafikverket kommer prioritera stråken som ligger i norra delen av landet.
Något beslut är ännu inte fattat.
– Vi vill göra det så fort som möjligt, sedan är Trafikverkets ledning som tar beslutet i slutändan.
Finns det någon diskussion om att ni ska få ett extra tillskott?
– Vi har äskat och inte fått den extra tilldelningen, jag vet inte om det pågår diskussioner om det.
Hur ser det nuvarande förslaget ut?
– Nu ligger inget förslag. Det finns inget slutgiltigt beslut från Trafikverket.
Mer om de skilda versionerna kan du läsa här.