Annons:

Sök

Annons:

BakåtPausaPlayFramåt
Kommunens äldre ger sin syn på äldreomsorgen – detta ska förvaltningen titta närmare på

Varje år frågar Socialstyrelsen äldre vad de tycker om äldreomsorgen, både hemtjänst och särskilt boende. Hultsfreds kommuns resultat presenterades nyligen för socialnämnden och det finns både positiva och negativa saker som de ska titta närmare på. Foto: MostPhotos

Kommunens äldre ger sin syn på äldreomsorgen – detta ska förvaltningen titta närmare på

Socialstyrelsen frågar varje år äldre vad de tycker om äldreomsorgen. Hultsfreds kommun har nu tagit del av vad äldre tycker om både hemtjänst och särskilt boende. 
– Det som är glädjande är att vi ligger med hög svarsfrekvens, säger socialnämndens ordförande Per-Inge Pettersson (C). 

Annons:

Resultatet av Socialstyrelsens öppna jämförelser av ”Vad tycker de äldre om äldreomsorgen?” 2024 var en av punkterna på socialnämndens senaste sammanträde. 

– Det är en årligt återkommande mätning som vi har hållit på med i ett antal år, säger Per-Inge Pettersson (C). 

Hultsfreds kommun har nu tagit del av vad äldre tycker om kommunens äldreomsorg 2024 och resultateten delas upp mellan hemtjänst och särskilt boende. 

Per-Inge Pettersson plockar upp en del saker vad gäller resultatet för särskilt boende.

– Vi har tio procents bättre svarsfrekvens än riket i snitt och det är glädjande att det upprätthålls. Det är ett sätt att få veta vad enskilda och anhöriga har för synpunkter, säger Per-Inge Pettersson. 

Negativa synpunkter på utemiljön

Socialförvaltningen ska analysera och titta närmare på utemiljön vid de särskilda boendena som fick ett lägre resultat. 

– Det fanns negativa synpunkter på utemiljön och det tar vi med oss. Vad står det för och vad kan man göra åt det? Vi har sett in i det här läget med att det kan vara lätt för oss att skylla på att vi är i Byggare Bob-tider eftersom vi har haft byggarbete samtidigt som enkäten har varit ute. Vi vill ändå checka av det. Det kan vara något som vi kan fånga upp när det gäller utemiljön och göra bättre. 

Förvaltningen tar även med sig att det finns mer att göra för att öka tillgängligheten på sjuksköterskor och läkare. 

– Det ligger också fortfarande lite lågt när vi tittar på det. Vår kommun har väldigt hög delegationsordning, det vill säga att sjuksköterskor ger väldigt mycket delegation till våra undersköterskor. Alla kommuner gör inte det. Det finns kommuner där sjuksköterskor gör alla insatser och väljer att inte delegera till undersköterskorna. Det kan vara en sådan faktor som gör att man inte tycker att man träffar sjuksköterskorna med tanke på att det är undersköterskorna som gör jobbet i större omfattning i vår kommun. 

Förvaltningen tar också med sig den höga andelen positiva svar vad gäller utförande och bemötande. 

– Det är glädjande. Nyligen har personalen genomfört en fortbildning som grundar sig på just vår värdegrund och utförandejobben med bemötande. Nu är det nyligen genomfört och det är färskvara på sådant.

Högt resultat på bemötande

Det är inom hemtjänsten också bra svarsfrekvens. 

– Vi i Hultsfred står klart över riket med 60 procents svarsfrekvens och riket har 55 procents svarfrekvens.

Förvaltningen kommer titta närmare på det förhållandevis låga resultatet för att få träffa sin omsorgskontakt. 

– Det är en helt ny uppgift som är inlagt i underlaget. Vi känner att det är en så pass låg siffra (40 procent) att vi kommer titta närmare på vad det beror på. Är det någon form av missförstånd? Är det så att den enskilde i själva verket inte vet vem som är omsorgskontakt? I så fall är det hög tid att man pratar om det. Den utsedda omsorgskontakten har en viktig funktion och ett speciellt ansvar över att det blir dokumenterat i genomförandeplaner. Omsorgskontakten är också en viktig del i den enskildes trygghet. 

Positivt är det höga resultatet på bemötande och andra utförandeinsatser. 

– Det är guld värt och det har vi jobbat på i många år. 

Goda språkkunskaper

En annan positiv punkt som Per-Inge Pettersson noterar är att hemtjänsten ligger högt på att den enskilde tycker att personalen har goda språkkunskaper i svenska.

– Vi blev så glada när vi fick se att 92 procent tycker det och det är till och med högre än andra kommuner. Vi vet att vi har haft ett högt flyktingmottagande och vi vet att vi har en stor andel utlandsfödda medarbetare i omsorgen i dag. Att vi får ett sånt bra resultat med att den enskilde tycker att personalen kan svenska bra är gott betyg till cheferna och gott betyg till personalen med hur man har forcerat i sin svenskakunskap. Den enskilde medarbetaren har bevisligen lagt manken till att det är viktigt. Man har utbildat sig och man underhåller sin svenska på ett bra sätt. Jag tror att andra kommuner har anledning att stanna upp, både på om det ser bra ut eller om det ser dåligt ut. Det är positivt att utlandsfödda kommer i arbete och att de gör ett bra jobb. 

Annons:

Ossian Mathiasson

ossian.mathiasson@dagenshultsfred.se

0703787116

Annons:

Annons:

Annons:

Kommentera

Annons:

LEDIGA JOBB

LEDIGA BOSTÄDER

VECKANS FRÅGA


Rösta Se resultat
Läs in fler nyheter

Annons:

Annons: