Socialdemokraten Ulf Nilsson anser att länspolitikerna gjort vad de har kunnat. Foto: Socialdemokraterna
Det finns inga satsningar på Stångådalsbanan och Tjustbanen i den nationella plan som Regeringen presenterade i dag. Socialdemokraten Ulf Nilsson, ansvarig för infrastrukturfrågor i länet, är inte alltför nedslagen.
– Vi får rätta oss efter det läge som finns, säger han.
700 miljarder satsas på infrastrukturen i Sverige mellan 2018-2029. I länet har det rått stor enighet om att stora investeringar behövs på både Tjustbanan och Stångådalsbanan – men Regeringen säger nej.
– Vi hade önskat det, men vi får rätta oss efter det läge som finns. Det är viktigt att Regeringen signalerar att det är viktigt med de regionala banorna och det finns pengar i andra potter. Går vi i länet in som medfinansiär kan vi höja tempot.
Vad får du för anledning?
– Det är svårt att bedöma, man måste dra ett streck någonstans. Vi får försöka anpassa oss efter detta och göra det bästa av det. Vi har gjort allt vi har kunnat och sagt att vi är beredda att medfinansiera till hyggligt stora belopp.
Får hård kritik
Socialdemokraterna i länet får kritik efter Regeringens besked i dag. I ett uttalande säger kristdemokraten Jimmy Loord såhär:
– Man blir både arg och förtvivlad över att den rödgröna regeringen återigen bortser från Kalmar läns behov av satsningar på infrastrukturen.
Ulf Nilsson är luttrad inför kritiken.
– Ingen kan luta sig tillbaka och säga att man lyckats med allt. Det är en politisk verklighet vi lever i och det tillhör oppositionen att vara kritisk.
Hur påverkar beskedet Stångådalsbanans framtid?
– Inte mer än att det gäller att jobba med de förutsättningar som nu finns. Trafikverket satsar 33 miljoner på att förbättra banan nu och vi kommer fortsätta arbetet år för år. Ska man vara självkritisk så satsade vi för lite när det gäller godstrafiken. Det är där mycket av pengarna trillar ned. Säger man att det blir fyra förlorade år vet man inte vad man pratar om.
I planen finns ospecifierade potter för både regionala tågbanor och godsstråk.
– Där kan man göra trimningsobjekt på upp till 100 miljoner och där landar diskussionen runt Stångådalsbanan och Tjustbanan. Från länet är vi beredda att gå in med pengar och då kan vi successivt göra förbättringar. Det handlar om rälsen och säkerhetsåtgärder. Scania vill skicka sitt gods på järnväg mellan Oskarshamn och Nässjö och där kan det bli en upprustning.
"Hyfsat hemma"
Ulf Nilsson (S) är nöjd med de satsningar som görs på E22.
– Vi är ganska nöjda med hur det ser ut på vägsidan, när det gäller E22 känner vi oss hyfsat hemma. Trafikverket fick också igenom sin begäran om omfördelningar från den nationella planen till den regionala. Det öppnar möjligheter för oss att ta in nya objekt i den regionala planen.