Annons:

Sök

Annons:

Persson (S) om anklagelsen:

Johan Persson (S) har svårt att köpa Anders Åkessons (C) kritik som något annat än ett desperat försök inför valet.

Persson (S) om anklagelsen: "Det glömde Åkesson kanske berätta"

Centerpartiets riksdagsledamot Anders Åkesson riktar hård kritik mot länets socialdemokrater och i synnerhet Johan Persson (S). Kalmars kommunalråd tar dock lätt på kritiken.
– Det är inte lång tid kvar till valet, svarar han.

Annons:

BakåtPausaPlayFramåt

Inte en krona hamnade på Stångådalsbanan eller Tjustbanan när regeringens nationella plan för infrastruktur presenterades. Centerpartiets riksdagsledamot från Kalmar län, Anders Åkesson, är hård i sin kritik mot Socialdemokraterna.

– Regeringsbeslutet var en stor besvikelse, det finns inte en sekin lagd på järnvägarna i länet. På den punkten levererar inte staten och det är vi oerhört besvikna på. Vi hade en krass förhoppning nu när sossar är ledande i Kalmar län och i regeringen. Vi trodde att de kunde prata med varandra om det här, men det blev ett misslyckande, säger han. 

Främst riktar han kritik mot kommunalrådet i Kalmar, Johan Persson, som Åkesson menar har kört ett dubbelspel. Enligt Åkesson jublade Perssoner över beslutet att tillsätta pengar till en utredning av Kust till kust-banan mellan Kalmar och Göteborg. 

– Det jag tyckte var positivt var att E22:an som vi kämpat med gemensamt från Skåne till Östergötland fick ett rejält grepp. Det är bara Mönsterås som återstår innan E22:an är klar. Det är ett lobbyarbete som pågått sedan 1999 och en prioritering vi varit överens om i länet. Även Anders Åkesson har stått bakom den prioriteringen. När vi då tar de sista stegen är det klart att man får uttrycka att det är positivt. När det gäller Kust till kust-banan fick Trafikverket ett uppdrag efter att vi enades mellan Karlskrona, Växjö och Kalmar. Det var ett gemensamt yttrande för att få ned restiderna mellan de här städerna och ett sådant uppdrag kom också från regeringen. Man ska inte glömma att den här regeringen satsar 100 miljarder kronor mer på infrastrukturen än vad Anders Åkessons regering gjorde, säger Johan Persson (S). 

"Begriper inte vad han menar"

Men han var inte lika nöjd över uteblivna satsningar på Stångådalsbanan och Tjustbanan. 

– Vår prioritering kvarstår och vi hade gärna sett mer investeringar där. Samtidigt har vi för Stångådalsbanan fått pengar från den så kallade landsbygdspotten, men det glömde Anders Åkesson kanske att berätta. Sedan vill vi förstås se fler fortsatta satsningar på Stångådalsbanan och där är vi drivande i Kalmar. Vi vill få till pendeltåg på banan och knyta ihop de mindre delarna av Småland, både söderut och norrut. Jag har verkligen drivit på när det gäller Stångådalsbanan. 

Problemet som han ser det stavas Östergötland.

– Det är Östergötland som är bekymret. Vi behöver ett gemensamt lobbyarbete, annars blir det inte lätt. Kan man komma helt överens får man också genomslag i en nationell plan, men vi når inte fram till Östergötland tyvärr.

Anders Åkesson menar att du inte hållit dig till det man kommit överens om?

– Jag begriper inte vad han menar. Vi har enhälligt tagit ett yttrande i Regionförbundet. Jag är glad över landsbygdspotten, som lades in i budgeten och kom innan den nationella planen. 

"Hade ändå varit kritisk"

Stångådalsbanan är en livsnerv för Kalmar län, säger Johan Persson.

– Jag vill se fortsatta satsningar på Stångådalsbanan och det driver vi hårt i Socialdemokraterna i Kalmar. Vi har drivit på för en åtgärdsvalstudie för att öka trafiken och vi vill få till pendling med tågstopp i Läckeby, Rockneby, Hansa City och norrut. En förutsättning för det är en mötesstation norr om Rockneby. Det är ett lokalt perspektiv och det driver vi stenhårt, men för banan som helhet krävs det att Östergötland backar upp. 

Har ni varit för svaga mot regeringen?

– Det är valrörelse nu, så ingenting hade spelat någon roll. Anders Åkesson hade ändå varit kritisk. Han var med i åtta år med en alliansregering och pratade mycket om Stångådalsbanan, men regeringen satsade ändå inte en spänn. Det är klart att man måste kunna hålla flera bollar igång samtidigt. Man kan vara glad över att ett 30-årigt lobbyarbete över E22:an gått framåt, att man får utredningsuppdrag för de tre stora städerna i sydöstra Sverige och ändå vara kritisk över Stångådalsbanan. Det måste gå att hålla det i huvudet samtidigt, men Anders nämner inget som är positivt för det är inte långt kvar till valet.

"Fanns aldrig under alliansen"

Enda vägen framåt är att fortsätta nöta, menar han.

– Planen revideras vart fjärde år. Att vi skulle få ett antal tiotals miljoner från landsbygdspotten var lite oväntat och det har kommit till under den här mandatperioden, men det nämner förstås inte Anders Åkesson. Dessa pengar fanns aldrig under alliansens tid.

Annons:

Simon Henriksson

simon.henriksson@dagenshultsfred.se

076 815 45 71

Annons:

Annons:

Annons:

Kommentera

Annons:

LEDIGA JOBB

LEDIGA BOSTÄDER

VECKANS FRÅGA


Rösta Se resultat
Läs in fler nyheter

Annons:

Annons: