Självservicetjänsterna vid regionens hälsocentraler går nu att nå dygnet runt. Foto: Region Kalmar
Region Kalmar gör en stor förändring för att öka tillgängligheten för patienter knutna till regionens hälsocentraler, däribland de i Vimmerby och Hultsfred. Framöver går att det att ringa till hälsocentralerna dygnet runt.
Syftet är att medborgarna ska kunna använda självservicetjänsterna dygnet runt. Det handlar bland annat om att att förnya recept, avboka tider och förnya diabetes- och inkontinenshjälpmedel. Tidigare har de här funktionerna endast varit tillgängliga under dagtid då hälsocentralerna är öppna.
– Sedan ungefär fyra år tillbaka kan invånarna sköta sina ärenden när som helst på dygnet genom 1177:s e-tjänster, med den här förändringen i telefonin vill vi ge de invånarna som av olika skäl hellre nyttjar tjänsterna per telefon samma tillgång dygnet om. Det handlar om att skapa förutsättningar att själv välja hur man vill kontakta vården, säger Niklas Föghner, primärvårdsdirektör, i ett pressmeddelande.
I samband med förändringen har Region Kalmar även förändrat knappvalen i självservicen, för att underlätta för medborgarna och medarbetarna. Det går även att få information på engelska.