Annons:

Sök

Annons:

Hultsfred trycker på busstråk i remissvar:

Lars Rosander vill se satsningar på busstråket Hultsfred-Målilla-Växjö.

Hultsfred trycker på busstråk i remissvar: "Nämns inte som vanligt"

Tydligare uttryckt regional vilja att satsa på förbindelserna med Östergötland. Dessutom en förbättring av busstrafiken till Växjö. Det är kommunledningens huvudpunkter i ett nytt remissvar.

Annons:

Det är regionens trafikförsörjningsprogram – som sträcker sig till 2029 – Hultsfreds kommun har fått yttra sig kring i ett remissvar. Kommunledningen har listat ett antal förbättringsåtgärder som man vill se. 

– Programmet beskriver allt från resandevanor och hur det ser ut i dag med tåg, buss, närtrafik och sjukresor. Också hur man tänker sig framtiden med viktiga stråk, säger Lars Rosander. 

I yttrandet framgår det att Hultsfreds kommun inte anser att vikten av kopplingen till Östergötland för länets norra kommuner nämns. 

"Som vanligt nämns inte det. Det är positivt att det finns med i figurerna men vikten av trafiken norrut mot Östergötland nämns inte i text", står det i remissvaret. 

– Vi påpekar Stångådalens betydelse och önskar att trafiken upp mot Östergötland beskrivs mer. Där behövs det kompletteringar, säger Rosander. 

"Finns inte med"

I sitt svar pekar kommunledningen också på en utvecklad busstrafik. Begreppet Bus Rapid Transit, expressbuss med få stopp, tas upp av regionen under en punkt i programmet.

"Här bör stråket Hultsfred-Målilla-Växjö nämnas också som ett viktigt stråk. KLT har haft pågående diskussioner om den sträckan också", skriver kommunen. 

– Vi pekar på det busstråket längs med E22 mot Stockholm, Linköping och Norrköping. Vi vill att det stråket ska betonas mer, men det finns inte med, säger Rosander.

Saknar förslag

I remissvaret framgår det också att Hultsfred vill se en ny resvaneundersökning, då den senaste blev genomförd för åtta år sedan.

"Det vore lämpligt att en ny resvaneundersökning genomförs snarast möjligt efter coronapandemin har lagt sig. Resvanorna bör ha förändrats markant under pandemin och det är stor chans att dessa mönster blir permanenta vanor även efter pandemin. Hur stor påverkan har det då på kollektivtrafiknyttjandet?", skriver kommunen. 

Man vill också marknadsföra kollektivtrafiken hårdare mot de grupper som i nuläget väljer bilen före tåget eller bussen. 

Kommunledningen tror också på att marknadsföra kollektivtrafiken hårdare mot de grupper som idag väljer bilen före tåget eller bussen.

– Vi saknar förslag på sådana åtgärder i programmet.

Annons:

Simon Henriksson

simon.henriksson@dagenshultsfred.se

076 815 45 71

Annons:

Annons:

Annons:

Kommentera

Annons:

LEDIGA JOBB

LEDIGA BOSTÄDER

VECKANS FRÅGA


Rösta Se resultat
Läs in fler nyheter

Annons:

Annons: