Det tidigare rekordet för Vimmerby Motorsällskap vad gäller deltagare var från förra då man körde en tävling med cirka 260 åkare. I år var de alltså nästan tvåhundra till. Det var en mäktig syn när grupp efter grupp startade vid motocrossbanan och de två lovordade ordningen hos åkarna i de välfyllda fållorna.
– Det var inga problem och vilken disciplin de hade. Vi fick iväg varje led och ingen smet före, förklarar Fredrik.
– Inga problem, men vi var framme och påpekade "ett led i taget och sticker du fram får du tidstillägg". Man måste ha disciplin för då respekterar de hela tävlingen. De vet att "de här är på alerten, då kan vi inte hur som helst". Så vill vi ha det, svarar Thomas.
"Stannade och tackade"
Depåutrymmet och dammet var frågor man hade inför lördagens rekordtävling. Allt gick enligt Fredrik klart över förväntan.
– Vi hade depåplatser kvar och vi behövde inte ens ta till backupplatserna vi kunde använda.
Innan tävlingen hade man gjort klart med skytteföreningen om att använda utrymme hos dem men den krisen slapp man. Åkarna verkade trivas i det tuffa spåret och flera stannade till och tackade efter tävlingen enligt Thomas.
– En jätterolig tävling har de sagt och det är väl att den är så omväxlande. Det är stenigt på bergknallen men så finns det snabba delar runt folkracebanan och så den sandiga delen på crossbanan.
– Bortsett från olyckan har vi inte haft några tillbud men med så mycket folk så kan man inte räkna med annat. Procentuellt är det väldigt lite, konstaterar Fredrik.
Erfarna tävlingsanordnare
Duon var väldigt nöjda med dagen och var förberedda på att någon miss skulle visa sig men det har fungerat klockrent. Fredrik och Thomas har arbetat med VMS endurotävlingar i många år och fördelen med att de känner varandra så väl var viktig för att få allt att klaffa.
– Samarbetet mellan mig och Fredrik har varit bra. Vi är vana att jobba ihop och det ger en trygghet att veta var man har den andra. Just med tillit och sådant är väldigt viktigt. Han behöver till exempel bara be mig "fixar du det" så gör jag det med en gång, svarar Thomas.
– Några nya insikter vi fått är väl att nu vet vi hur det är att jobba med jättemycket förare, det har vi på Novemberkåsorna med men det är ett helt annat upplägg. Det här har varit härligt, avslutar Fredrik och Thomas.