Efter fyra lyckosamma säsonger med två SM-guld och ett SM-silver slutade Mikael Teurnberg som lagledare för Dackarna vid säsongens slut. Rikard Kling får i uppdrag att axla rollen som lagledare under klubbens mest framgångsrika period.
– Man kan väl säga att det är tuffast möjliga uppgift. Vi har sagt att vi ska göra det under lång tid och har en treårsplan där vi ska leverera som bäst om tre år. Tar man sig till slutspel så är det här laget väldigt konkurrenskraftigt. Allting kan hända och det har vi sett förut. Vi har inte favorittippade tidigare år och ändå kommit långt. Jag känner precis likadant här nu med att det finns alla möjligheter.
"Så häftigt så man knappt kan förstå det"
Rikard Kling har under drygt 25 år samlat på sig en minst sagt gedigen erfarenhet inom sporten och får för första gången styra klubbens sportsliga skuta efter att ha gått bredvid Mikael Teurnberg under två olika sejourer.
– Det är så häftigt så man knappt kan förstå det. Jag svävar inte iväg för det utan jag är ganska jordnära och tar det lugnt. Det är ingen anledning att tro att man ska vara något bara för att man har fått en lite högre position. Jag ska göra jobbet och tufft jobb väntar. Allting går så länge man bara vill, säger Rikard Kling.
Namnet Kling är i mångt och mycket synonymt med speedway i allmänhet och Dackarna i synnerhet. Rikard kommer från det speedwaytokiga släktet och ska nu staka ut vägen framåt och ta med föreningen på en ny resa.
– Så blir det och vi pratar hela tiden om nya Dackarna. Vi har lite nya färger i lagdressen, en ny styrelse och en ny lagledare så det är som en nystart i klubben. Det känns väldigt bra och man har hela tiden uppbackning från styrelsen och sportgruppen. Det är jättepositivt på alla plan.
Hur ser er sportstliga målsättning ut?
– Det har vi haft diskussioner om och vi ser ingen stress eller jäkt på poäng. Vi vet att vi har en tuff start på säsongen med tuffa lag. Målsättningen är att ta sig till slutspel och väl där kan allting hända. Jag skulle ljuga om jag inte siktade på pallen. Jag vill vinna varje match, men man måste realist. Serien är väldigt jämn och det är väldigt många bra lag i år.
Van Dyck utanför laget i premiären
I morgon kväll drar Bauhausligan i speedway igång. Dackarna inleder med hemmamatch mot fjolårets SM-guldvinnare Lejonen.
– Det är vad man har gått och väntat på. Nu drar det äntligen igång, säger Rikard Kling och fortsätter:
– Jag tror absolut att det finns stora möjligheter att komma upp i 46 poäng här på hemmaplan. Vi har en hemmabana som förarna gillar och vi har bredden i truppen. Vi kanske saknar någon topp, men Lebedevs (Andzejs) och Jensen (Rasmus) är absolut inga dåliga förare. Vi ska ge dem en jäkla match och ta hem det med minst 46 poäng.
Hur ser du på laget som du formerar till premiären?
– Jag har haft långa diskussioner och dialoger med sportgruppen om hur vi ska göra och hur vi ska tänka. Det landade i detta till slut. Den som står utanför och som har börjat starkt är Avon Van Dyck. Jag har haft en bra dialog med honom och det är inga konstigheter. Hans chans kommer.
Var det mellan Nazar Parnitskyi och Avon Van Dyck som du funderade?
– Det har ingen betydelse vem det var, men det var på reserven där vi har Thomas (Jonasson) eller Nazar.
"Det mesta pekar uppåt"
Rikard Kling har en god känsla inför säsongen.
– Känslan är god. Killarna är hungriga och flera är på väg uppåt. Vi är väldigt jämna som lag och det ska vi dra nytta av och göra det bästa av. Vi har en bra reservsida och bra mellanförare. Oftast sätter man förarna med de tre högsta snitten på plats 1, 3 och 5 och då brukar man prata om nummer 2 och nummer 4 som mellanförare. Jag tycker att vi är starka på två och fyra, säger Rikard Kling.
Hur är formen på förarna?
– Det mesta pekar uppåt efter att det har varit lite fram och tillbaka resultatmässigt. När förarna kommer till Sverige är det en helt annan sak. Det är ingen stress och hajp utan här kan man vara sig själv, avslappnad och bara ha det gött och roligt och då kommer resultaten.
48-åringens comeback väcker intresse
Jämfört med förra säsongen är mycket nytt i Dackarnas trupp. Av de sex nyförvärven sticker värvningen av Nicki Pedersen ut. Nyblivne 48-åringen gör en intressant comeback på speedwayovalen efter flera års uppehåll.
– Av det gamla gardet med storförarna från förr så är han den sista som är kvar. Han är tillbaka i högstaligan i Polen och levererar på toppnivå. I hans värld finns det inget annat än att vinna varje heat och det är det han är här för. Vi får se hur långt det bär och hur långt det räcker. Han är en sån kille som drar med sig de andra killarna i laget. Jag tror att vissa av dem kan göra bättre ifrån sig än vad de hade gjort om han inte hade varit med. Han pushar väldigt bra och kan varenda millimeter på alla banor.
Nicki Pedersen uppges vara i god fysisk form.
– Han har gått ner nästan tolv kilo sedan november månad och gör verkligen allt för att plocka varenda heat.
Kling lägger märke till att många är intresserade av att få se honom på speedwaycykeln igen.
– Var jag än är så är det folk som vill prata speedway och många nämner givetvis Nicki och säger att det är häftigt att han ska köra i Sverige igen. Publiken är vår åttonde förare och vi behöver allt stöd vi kan få. Ju fler som är här desto bättre är det.
Så går jakten på nyförvärv
För en tid sedan kraschade nyförvärvet Jakub Krawczyk under en tävling i Polen. Polacken bröt ena benet på två ställen och missar av förklarliga skäl säsongsinledningen.
– Jag pratade med hans manager häromdagen och Jakub kommer vara borta i sex-åtta veckor. De håller på med väldigt många olika behandlingar. Hans polska klubb Wroclaw är måna om att han ska igång så fort som möjligt.
Hur går jakten på nyförvärv efter Jakubs skada?
– Just för stunden är det rätt så lugnt. Först hade jag en dialog med två förare som var väldigt sugna men som inte fick ihop det i sitt schema och tackade nej. Nu har vi kommit till nummer tre och nummer fyra som jag har dialog med, varav nummer tre är väldigt sugen. Jag har sagt att jag har ingen panik. Vi har en bred och bra trupp och klarar oss på det vi har. Så länge det inte händer något mer så är det inga konstigheter.
Vilka förare var det som tackade nej?
– Det håller jag för mig själv. Det var yngre förare med bra kaliber.
Vad är för förare som du pratar med nu?
– De är lite äldre förare, men de har en väldigt hög nivå. Det är snittet som styr så det är 1,250 som är gränsen för vad jag kan ta in i truppen.