Med det tillägget – att det bara är möjligt under förutsättning att det inte stör ankomsttiderna åt respektive håll.
– Det är väldigt viktigt att understryka, att det får inte på något sätt påverka trafiken mellan Kalmar och Linköping, säger Peter Wretlund.
Fyra politiker kom
Han i sällskap med Åke Bergh (M), Per-Inge Pettersson (C), och Anders Andersson (KD) närvarade på den informationsträff som ”Arbetsgruppen för tågstopp i Mörlunda” arrangerade vid stationen i lördags. Eldsjälarna Enn Johari samt Billy och Maria Ullaeus i spetsen gör vad de kan för att få till ett tågstopp vid ortens station.
Hur kommer det sig att du svängt i frågan?
– Jag har samma linje som jag haft förut, men mina tjänstemän har sagt att det inte fungerar utan att påverka ankomsttiderna och nu säger Trafikverkets chef att det går.
– Då tycker jag att det finns skäl att undersöka möjligheten om det går eller inte på ett riktigt sätt. Det måste professionen kunna göra, tillägger Wretlund.
Det är inte så att det påverkat att det var en dryg vecka kvar till valet i lördags?
– Nej, med all respekt för Mörlunda så är det inte alls på det sättet. Jag och Rosie Folkesson, som toppar Socialdemokraterna i Hultsfreds regionlista inför hösens val, reds anmärkning) har försökt maila det här svaret till media direkt efter sommaren. Då var det ingen som tog emot det, så det är inget hittepå inför valet, säger Wretlund.
Vill veta att det är på allvar
Runt ett 50-tal personer kom till träffen för att höra hur politikerna ställer sig i frågan.
– Jag blev väldigt överraskad över Wretlunds besked eftersom han kallade mina förslag ”omogna och inte realistiska” när nämnden sammanträdde så sent som den 25 augusti, säger Anders Andersson, vice ordförande.
– Men, tillägger han, jag är förstås jätteglad över beskedet han gav på plats. Efter att ha röstat ner mitt förslag flera gånger hade han vänt 180 grader på lördagsmorgonen och gett trafikdirektören i uppdrag att uppta överläggningar med Trafikverket i syfte att genomföra ett tågstopp i Mörlunda. Idag (läs måndag) har jag mailat trafikdirektör Christer Holmgren i syfte att få veta så det är på allvar.
Det är fler orter utmed tågsträckan som vill ha ett tågstopp, däribland Gullringen, Ruda, Långemåla och Rockneby.
Vad vill du hälsa dem, är det möjligen så att Mörlunda går i bräschen för fler tågstopp nu?
– Den bedömning jag har, som mina tjänstemän får redovisa, är att perrongen i Mörlunda är längst framme, som är bäst och passar. Sedan är det en jättebefogad fråga, det blir en rättvisefråga av det.
Så vad händer nu?
– Jag har gett det här uppdraget till trafikdirektören och det kommer bli ett nämndbeslut på det också, säger Peter Wretlund och berömmer arrangemanget i lördags:
– Jag måste få ge Enn Johari i gruppen en eloge. Han genomförde det här på ett jättebra sätt. Jag har varit på många möten av det här slaget, som hanterats på ett helt annat sätt. Han gjorde det väldigt, väldigt fint, tycker jag.