Annons:

Sök

Annons:

  • Efter pausen – nu är föreningens jättebygge igång

    Smalspårsföreningen ska bygga ett nytt rälsbussgarage i Virserum och nu har arbetet dragit igång på allvar. Foto: Föreningen Smalspåret Växjö-Västervik

  • Efter pausen – nu är föreningens jättebygge igång

    Föreningen ska bygga ett 50 meter långt garage som kommer innehålla två spår i bredd och rymma tre rälsbussar på längden. Foto: Föreningen Smalspåret Växjö-Västervik

Efter pausen – nu är föreningens jättebygge igång

Smalspårsföreningen tvingades pausa bygget av ett 50 meter långt garage för rälsbussar i Virserum på grund av höjda priser på byggmaterial. Nu har arbetet dragits igång.

– Grävarbetet är så gott som klart, säger Dennis Blomfeldt från föreningen Smalspåret Växjö-Västervik. 

Annons:

Det var i mars förra året som vår tidning rapporterade om att föreningen Smalspåret Växjö-Västervik hade pausat arbetet med rälsbussgaraget eftersom priserna på byggmaterial steg kraftigt till följd av pandemin. 

– Världsläget har lett till ökade priser på byggmaterial och de är svåra att överblicka samtidigt som de förändras med kort varsel. Vi försökte vänta ut coronapandemin och så fort det kändes tryggt så var Putin (Vladimir) framme och ställde till det. Då blev det ännu värre med allting, säger Dennis Blomfeldt.

Grävarbetet är färdigt

Det var under förra veckan som föreningen gick ut med nyheten om att spaden är i marken. Bygglovshandlingarna blev klara precis före julhelgen och gräventreprenören har under de senaste veckorna förberett för det stundande bygget. 

– Det är många lastbilslass med material som har körts iväg. Näste steg blir spår och grundsättning och vi vill av olika praktiska skäl bygga spåret först-  

Vad är förklaringen till att ni är igång med arbetet nu?

– Vi fick bestämma oss och säga att ”nu är det dags”. Vi får helt enkelt göra det med väl avgränsade etapper för fullständig kostnadskontroll. Det är viktigt att vi i föreningen vet vad varje etapp kostar innan vi går på nästa etapp. Vi vill bli klara med rälsbussgaraget och vi har duktiga entreprenörer som vi kan lita på, säger Blomfeldt. 

Garaget blir en klassisk träbyggnad som kommer ligga granne med centralföreningens magasin. 

– Det blir som ett klassiskt godsmagasin med tjocka träbjälkar och rödfärgad träpanel, vilket gör att det smälter in bäst i byggnadsminnet. Även kostnadsmässigt visar det sig att det är bra med en klassisk träkonstruktion. 

Skyddar rälsbussar från snö och regn

Garaget kommer få två spår i bredd och bli 50 meter långt för att få in tre rälsbussar på längden. Syftet med jättebygget är att skydda rälsbussarna från både regn och snö men även vandalism. 

– Har man en veteranbil från 50-talet så ställer man in den i garaget när det är snö ute på vintern. Precis den tanken fick vi med våra rälsbussar från 50-talet och det är förklaringen till att vi bygger ett rälsbussgarage. Det är också bra för att undvika eventuella vandalism och klotter. 

Hur ser planen ut för när rälsbussgaraget ska stå klart?

– Vi har ingen exakt tid att förhålla oss till utan det får ta den tid det tar. Vi vill självklart ha det färdigt så snart som möjligt men vi har inte satt någon tid för när det måste vara färdigt. Det beror också på hur mycket medlemmarna kan tänka sig att hjälpa till och jobba ideellt. 

Föreningen vill inte uttala sig om vad projektet kommer kosta. 

– Vi har våra idéer om saker och ting men de vill vi hålla för oss själva. 

Annons:

Ossian Mathiasson

ossian.mathiasson@dagenshultsfred.se

0703787116

Annons:

Annons:

Annons:

Kommentera

Annons:

LEDIGA JOBB

LEDIGA BOSTÄDER

VECKANS FRÅGA


Rösta Se resultat
Läs in fler nyheter

Annons:

Annons: