Annons:

Sök

Annons:

NEJ TILL TÅGSTOPP I MÖRLUNDA – OMÖJLIGHETER TAS UPP I NY UTREDNING

Kollektivtrafiknämnden säger nej till tågstopp i Mörlunda då en utredning visar att tågen inte har möjlighet att stanna till på stationen i Mörlunda. Foto: Privat

NEJ TILL TÅGSTOPP I MÖRLUNDA – OMÖJLIGHETER TAS UPP I NY UTREDNING

Förhoppningen om att tågen på Stångådalsbanan ska stanna i Mörlunda har grusats rejält. En ny utredning visar att det är omöjligt med tågstopp i Mörlunda – och utredningen godkändes av kollektivtrafiknämnden på torsdagen. 

Annons:

Det var i höstas som beskedet kom om att möjligheterna och konsekvenserna av ett tågstopp i Mörlunda skulle undersökas. 

Nu har det gjorts en utredning som pekar på flera skäl till att det inte är möjligt i dagens läge. Kollektivtrafiknämnden godkände utredningen på torsdagen.

Region Kalmar län skriver på sin hemsida att stopp vid Mörlunda station skulle påverka mötesmöjligheterna för tågen som trafikerar Stångådalsbanan. 

”Tågmöten är planerade med säkerhetsmarginaler som ska förhindra att fordonen möts på fel ställen. Mötestillfällen längs banan är få samtidigt som standarden på spåren gör att tågen inte kan köra i tillräckligt hög hastighet för att kompensera för de extra minuter som ett stopp vid Mörlunda station skulle innebära”, skriver Region Kalmar län på sin hemsida. 

Majoriteten avslog krav på återremiss

Mörlunda finns inte heller med i dagens samarbetsavtal med Region Östergötland gällande tågtrafiken på Stångådalsbanan där man anger vilka stationer som ska trafikeras. 

”Eventuella förändringar kan komma påverka framtida avtal med Region Östergötland”, skriver Region Kalmar län. 

Kalmar länstrafik erhåller statligt stöd på cirka 18 miljoner kronor per år för att bedriva tågtrafiken på Stångådalsbanan. 

”Trafiken klassas som interregional vilket innebär prioritering av korta restider mellan start- och slutstation med uppehåll i respektive kommunhuvudort längs vägen, undantaget är stopp i Berga där spårbyte sker. Utökade stopp längs vägen motverkar inriktning för interregional tågtrafik och Trafikverket avråder från att tillföra fler stopp längs vägen då det finns risk för att det statliga stödet dras in”, skriver regionen. 

Moderaterna, Kristdemokraterna och Sverigedemokraterna hade krav på att frågan skulle återremitteras för vidare utredning, men det avslogs av majoriteten.

Annons:

Ossian Mathiasson

ossian.mathiasson@dagenshultsfred.se

0703787116

Annons:

Annons:

Annons:

Kommentera

Annons:

LEDIGA JOBB

LEDIGA BOSTÄDER

VECKANS FRÅGA


Rösta Se resultat
Läs in fler nyheter

Annons:

Annons: