Annons:

Sök

Annons:

  • Äldre fick tips på hur man undviker att bli lurade av bedragare

    70 personer kom till Valhall i Hultsfred för att ta del av Hultsfreds kommuns och sparbankernas information på temat bedrägerier. Foto: Privat

  • Äldre fick tips på hur man undviker att bli lurade av bedragare

    Den första av de tre träffarna hölls på Bolaget i Virserum. Foto: Privat

  • Äldre fick tips på hur man undviker att bli lurade av bedragare

    Informationsträffsrundan avslutades på Skeppet i Målilla.

Äldre fick tips på hur man undviker att bli lurade av bedragare

Lära känna bedragarnas knep, ligga steget före och bli mer svårlurad. Det fick 130 bankkunder information om vid förra veckans tre informationsträffar på olika ställen i kommunen. 
– Det vi gjorde blev väldigt bra och uppskattat, säger Linus Ivarsson, säkerhetsansvarig på Hultsfreds kommun.

Annons:

Hultsfreds kommun och de lokala sparbankerna, Lönneberga-Tuna-Vena Sparbank och Virserums Sparbank, bjöd under gångna veckan in till tre träffar på temat bedrägerier. Linus Ivarsson, säkerhetsansvarig på Hultsfreds kommun, höll i träffarna tillsammans med kommunpolisen Håkan Karlsson och en representant från de lokala sparbankerna. Banken är med i ett bankgemensamt initiativ mot bedrägerier som kallas för ”Svårlurad”. 

– Jag har haft mina grannsamverkansområden under senvintern och då har vi haft pratat om bedrägerier. Jag tänkte då att banken och kommunen kunde göra något tillsammans kring ”Svårlurad” med tanke på att det är mycket elände i dessa tider. Jag skickade ut en förfrågan till bankerna som finns här, Lönneberga-Tuna-Vena Sparbank och Virserums Sparbank, och de nappade på det, säger Linus Ivarsson. 

Det anordnades tre informationsträffar förra veckan – Virserum i tisdags, Hultsfred i onsdags och Målilla i torsdags. 

– Målet var att nå de äldre som inte är så digitala för att kunna få dem att förstå hur lätt det är att bli lurad och få dem att bli svårlurade, säger Linus Ivarsson. 

"Tjatar hål i huvudet på folk"

Totalt 130 personer tog chansen att få information om bedragarnas vanligaste metoder, varningstecken som man ska se upp för och några tumregler för att hålla sig säker. 

– Vi tjatar egentligen hål i huvudet på folk om att de inte ska logga in på begäran av någon annan. Internet och BankID är fantastiska möjligheter men om man inte vågar använda det går man miste om möjligheten för att man tror att man ska bli lurad. Man blir inte lurad av vare sig internet, BankID eller att man svarar på ett telefonsamtal, säger Ivarsson. 

Han berättar att det finns flera olika typer av bedrägerier i dag och att internet är en viktig informationskälla för bedragarna. 

– Det handlar om att man får ett samtal där någon ringer och vill att du ska logga in med BankID eller att du får ett mejl, ett sms eller kontakt med en person på Facebook med diverse olika länkar. Många äldre säger att ”mig kommer de aldrig lura för att jag aldrig har varit på internet” och många äldre tror inte att det finns så mycket information som det egentligen finns. Om jag låtsas och säger att jag ringer från säkerhetsavdelningen på banken och anger personens namn, bostadsadress, personnummer kommer den äldre personen bli lurad eftersom man är övertygad om att det är banken som ringer.

Responsen har varit god efter informationsträffarna. 

– Jag har fått mejl och telefonsamtal från nöjda deltagare som uppskattade informationen. Det är extra roligt när man ser i ögonen på folk att de verkligen lyssnar, förstår och tar in informationen. Det tål att upprepas, logga aldrig in med BankID om någon uppmanar dig att göra det.

Annons:

Ossian Mathiasson

ossian.mathiasson@dagenshultsfred.se

0703787116

Annons:

Annons:

Annons:

Kommentera

Annons:

LEDIGA JOBB

LEDIGA BOSTÄDER

VECKANS FRÅGA


Rösta Se resultat
Läs in fler nyheter

Annons:

Annons: